Фермерските пазари са бизнес, от който печелят всички. За фермера това е възможност да има втора икономическа дейност, от която да печели, като произвежда и продава продукцията си. Ако продава млечни продукти, той може дори да има три възможности за работа – производство на мляко, преработка и продажби.
Това каза за „Агрозона“ Маркус Люте, който през последните 25 години е консултант по Българо-швейцарската програма за сътрудничество за въпроси свързани с агро-екология и биопроизводство. Той работи с българските НПО, които организираха за пръв път у нас фермерскте пазари.
„Фермерските пазари предоставят няколко
предимства за потребителя: той знае от къде идва продуктът, познава производителя и получава пресни, качествени продукти.“, допълни той. Тези пазари са типични за повечето градове в Швейцария, по думите му. Фермерите могат да закупят от общинските пазари сергия за цялата година, срещу 200 франка, или за по-кратко време. Повечето фермерски пазари в Швейцария се организират два пъти седмично, в един работен и един почивен ден.
„Единственото, което има значение тук е качеството. Колкото по-екологично е производството, толкова по-добре. Това е дългосрочна тенденция – добре е за околната среда, за планетата, за климата. Бих призовал към производство на органична или близка до органичната храна. Поддържайте високо качество, за да си осигурите клиенти в бъдеще!“, каза Маркус Люте.