Наименованието „Моцарела“ става безплатно за употреба по целия свят

Павлина Георгиева
Павлина Георгиева
3 Минути

Усилията на Европейския съюз да защити географските наименования на сиренето доведоха до споразумение за защита на името „Моцарела“ в световен мащаб.

Използването в ЕС на географски наименования като „Пармезан“, „Фета“, „Асиаджо“ и „Моцарела“ се основава на мястото на техния първоначален произход. Особеността на “Mozzarella di Bufala Campana” е, че защитата на тази марка се е разпространила до САЩ и целия свят.Споразумение за такава глобална защита при наименованието на сирената беше подписано миналата седмица между италианският консорциум Tutela Mozzarella di Bufala Campana (Асоциация за защита наименованието Mozzarella), Американската организация за износ на млечни продукти (USDEC) и Консорциума за общи хранителни имена (CCFN). Споразумението позволява безплатното използване на термина „Моцарела“ за сиренето по целия свят.

Ще използва ли САЩ нови наименования за известното сирене?

Американската млечна коалиция (ADC) заяви, че новият документ има „критичното значение“, защото в противен случай Закона за защита на наименованията би принудил американските производители на сирене да етикетират продуктите си със странни и непознати за потребителите имена, което „възпрепятства конкуренцията на американските млечни продукти на световните пазари“.„Отрицателният ефект на подобни наименования върху икономиката на САЩ би бил съществен, тъй като купувачите ще бъдат объркани от новите и непознати термини. Освен това ще се сблъскат и с по-високи цени и по-малък избор“, заявиха от ADC. САЩ е най-големият пазар на сирене Mozzarella di Bufala Campana след ЕС, следователно ADC счита споразумението за важна стъпка към „поддържане на репутация и прозрачност на качеството на млечните продукти и дори просто приемане на равни условия на бизнес на световния пазар“.

„Моцарела “ е прецедент в световната практика

Организациите, които подписаха споразумението, изпратиха съвместно обръщение до Европейската комисия, както и до правителствата на Америка и Италия, с искане за защита на географското име “Mozzarella di Bufala Campana” и свободното му използване като име на сирене Моцарела в целия свят. Изпълнителният директор на ADC, Лори Фишер, също направи отделно изявление по темата. „Жизнено важно е потребителите да имат достъп до напълно прозрачна и разбираема информация за качеството на млечните продукти. Нещо повече, това е не по-малко важно за американските производители на мляко, които се нуждаят от достъп до разбираема терминология за лоялна конкуренция на световния пазар“, цитира го Dairy Reporter. Лори Фишер също подчерта значението на споразумението за развитието на пазара на млечни продукти: „Това споразумение е важна стъпка за постигане на необходимата яснота в наименованията на продуктите и прецедент в изясняването на състоянието на другите сирена. С удоволствие наблюдаваме развитието на диалога в тази посока и положителните резултати от споразуменията както в САЩ, така и по света.“

 

Павлина Георгиева завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. В Аgrozona приоритет са й биологичното земеделие и здравословните храни, розопроизводството, пчеларството, ловът и риболовът.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА