„Над 90% от потреблението на млечни продукти се задоволява от българското производство.“, съобщи заместник-министърът на земеделието, храните и горите д-р Цветан Димитров при представянето на кампанията „Купувам българско“ на БНТ2. Целта на инициативата е да призове потребителите да купуват продукти от български компании за предстоящите Коледни и Новогодишни празници.
Зам.-министърът спомена резултати от статистическите данни, в които ръстът при производството на плодове и зеленчуци за изминалата година е цели 28%. Три на сто пък е общото нарастване на продажбите на български храни за последната година. Над 75% от всички хранителни стоки, които се изнасят от България са насочени към европейския пазар. „Това е най-скъпият пазар, но и най-претенциозният, което показва, че българските храни са качествени“, каза още д-р Димитров. Той декларира, че държавата се стреми да работи в тясно сътрудничество с бизнеса. И изтъкна, че родните производители на храни успяха да спечелят доверието на потребителите.
Заместник-председателят на УС на Националното сдружение на общините в Република България и кмет на община Троян Донка Михайлова от своя страна наблегна върху важността на регионалното развитие и нуждата му от безгранична подкрепа. Друг гост бе почетният член на Асоциацията на месопреработвателите в България и собственик на водеща фирма в бранша -Кирил Вътев. Той каза, че в България се забелязва нарастване на хранителната култура на потребителите. „Все повече потребители четат внимателно етикетите и избират какво ще сложат на трапезата, и ще дадат на децата си. Това се обяснява с ръста на по-качествени храни. Има и още една култура, аз я наричам „културата на немската продавачка“. Там много съзнателно продавачите предлагат немските стоки, осъзнавайки, че по този начин се работят за собствената си икономика и за себе си, тази култура нараства и у нас“, добави Вътев.
В последните години българския хляб се продава във всички топли точки на Европа. Това се случва в резултат на повишената ни конкурентоспособност, на защитеното качество, на съчетаването на качество и цена и на доброто партньорство с търговските вериги. Това съобщи председателят на Националния браншови съюз на хлебарите и сладкарите Мариана Кукушева. „България се гордее с това, че ние ставаме все по-важна страна в Черноморския регион с все по-добри добиви на пшеница, слънчоглед и др.”, каза още тя.
Скептично мнение за винените маршрути изказа по време на срещата Станислав Бакарджиев, който е търговски директор на винарска изба. Причината според него е, че не е поискано мнението на водещи винопроизводители. Според Бакърджиев в България има едва 10 винени изби, които могат да предоставят качествено вино и винен туризъм в страната ни.