МЗХ решава казус, спиращ производителите на вино и спиртни напитки да рекламират в чужбина

Златко Златков
Златко Златков
3 Минути

До приемането на правилник към Закона за виното и спиртните напитки организациите на производителите ще се признават от министъра спрямо изискванията към тях, разписани в еврорегламентите, съобщава capital.bg. Това ще бъде разписано в наредба на Министерство на земеделието и храните, като по този начин институцията ще избегне юридическия казус, който в момента не позволява организациите на производителите да се възползват от финансиране на стойност 7.5 млн. евро. по схемата за промотиране на вина в държави извън Европейския съюз (ЕС) от новата европрограма за винарство.

Причината за неуредицата е, че според Закона за виното и спиртните напитки, който беше приет преди две години, въпросните организации се одобряват от земеделския министър, но редът за това се определя в правилник към Закона. Самият правилник обаче все още не е приет заради проверка от ЕС за съответствие на закона с общите регламенти. Така се стига до ситуация, при която желаещите да кандидатстват с проект не могат да бъдат юридически признати за организации.

Решение на казуса е предложено в доклад на агроведомството, публикуван за обществено обсъждане, в който се казва, че проблемът може да се реши чрез промени разписани в наредба.

Програмата по винарство, която ще действа до 2018 г., е с общ бюджет от 134 млн. евро. Парите ще се разпределят по четири схеми за финансиране, най-атрактивните от които са за инвестиции в лозови насаждения и винарски предприятия, за които са отделени над 120 млн. евро. От останалите средства 7.5 млн. евро ще бъдат насочени към рекламата на българските вина в други държави извън ЕС, а около 3 млн. евро по схемата са за прибиране на реколта “на зелено”. През настоящата година последната опция няма да се прилага заради сериозните поражения за лозарския бизнес в резултат на лошото време и недостига на грозде в страната.

При досега действащите програми за винарство също имаше възможност за финансиране на рекламни кампании извън ЕС, но като цяло интересът беше слаб. В последната програма беше одобрен проект за промотиране на вина във Виетнам, Сингапур и Тайланд. Български организации на винопроизводители ползват финансиране и по другата европрограма – за промоция на храни, за подобни цели. По нея досега са печелени проекти за представяне в Русия, Китай, Швейцария, Германия, Великобритания, Италия. Част от тях са изготвени съвместно с други държави членки, включително Румъния и Гърция.

Златко Златков администрира agrozona.bg между 2012 и 2015 година. В неговия профил ще откриете някои публикации на нашите автори в този период сред които Светлана Трифоновска, Марта Йонкова, Анета Стефанова, Диляна Хараланова, Лилия Александрова, Петър Лазов, Георги Джендов и други

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА