Мястото на семейната ферма е във фермерския кооператив

Кирил Александров
Кирил Александров
9 Минути

Семейната компания Fruit Vanhellemont е създадена през 1969 г. и днес е една от най-големите семейни ферми, производители на ябълки и круши в Белгия. Бизнесът е разделен на три дейности – производство, сортиране и търговия. За предизвикателствата пред белгийските производители и за механизмите на сътрудничество между тях разказва Марио Ванхелемонт, най-големият син в семейството.

Родителите на Марио основават семейната компания със заем от държавата при условие да не отглежда ябълки, защото производителите в областта са достатъчно, а има нужда от други плодове. Въпреки това семейството решава, че ще рискува. Залагат на ябълките от сорта Джонаголд, който по онова време не е широко разпространен. „Днес Джонаголд е една от най-често търсените ябълки в Европа.“, отбелязва Марио, който е най-възрастният син в семейството и има специализирано образование по овощарство. В началото засаждат 1 дка ябълки. Дръвчетата започват да плододават през първите 4-5 години, а едва на 9-та година може да се спечели от тях. Ето защо семейството засажда ягоди, които имат много добра пазарна цена и с помощта на които оцеляват през първите 15 години.

bus
Процесите във фермата са компютъризирани

През 90-те години Марио се заема професионално със семейния бизнес. Тогава продукцията е разпределена на 30% круши и 70% ябълки. Конкуренцията обаче регулира производството. Повечето компании се специализират в производството на ябълки и цената им пада. Затова постепенно фирмата се преориентира и днес съотношението е обратното – 70% круши и 30% ябълки. Освен това купуват плодове от местен производител, за да успеят да задоволят търсенето.

Площите с круши са заети с различни сортове, като дейностите с брането и маркетинга за всеки сорт са уточнени до последния детайл. „Конферанс например е много нетраен сорт, затова договаряме цената още преди да сме обрали плодовете в края на август и началото на септември.“, казва Марио. Александър Лукас е предпочитан от шефовете-готвачи, защото запазва целостта си при висока температура. Други сортове, които отглеждат във фермата са Доайен и Суит сенсейшън.

Работят с изкупвачи, които продават на големи вериги като Delhaize и Carrefour. При ябълките от скоро залагат на Белгика, като плащат на друга фирма да я промотира. „Внимателно подбираме сортовете, които промотираме, защото не всеки си заслужава разходите за реклама.“, казва Марио. Новите сортови попълнения са Брибърн, която идва от Нова Зеландия, и Грени Смит с произход от Австралия и се отглежда добре в Белгия заради затоплянето на климата.

Център на колективно сортиране

Днес семейството има 40 дка, 20 дка от които ябълки (от сортовете Джонаголд, Златна, Бребърн, Пинова), 22 дка круши и ягоди. Фермата е първата в Белгия, която прави преход към интегрирано земеделие, при което се прилага комбинация от биологични, биотехнологични, агортехнически и селекционни мерки, а употребата на химични продукти за растителна защита е сведена до минимум.

Овощните градини обграждат фермата, а плодовете се измиват механично в компютъризиран център, след което се сортират от компютъризирана система и на ръка. Големината на плодовете се измерва с компютър и така се определя дали да се подредят в щайги или ще се използват за друг продукт. Качеството на всеки плод се проверява от оператор на поточната линия, който подрежда плодовете в щайги с определен капацитет и ги покрива с найлон или хартия. Клиентите променят изискванията си всеки сезон, а кооперацията се грижи всички нейни фермери да произвеждат според изискванията на търговците. Част от продукцията на Fruit Vanhellemont се складира и пакетира в центъра в Минзел Кизехем, останалото отива в складове на борсата, в която фирмата е член.

busin
Клиентите променят изискванията за продукцията всеки сезон

Центърът за сортиране и пакетиране на продукцията е изграден с колективна инвестиция на членовете на четвъртата по големина борса за плодове и зеленчуци в Белгия Belgische FruitVeiling, където член е семейната фирма. Мениджър в този сектор е най-младият син в семейството Герт, който в семейната фирма е поел маркетинга. Освен продукцията на Fruit Vanhellemont тук в 4 хладилни помещения се складират плодовете на производители от цялата страна, членове на борсата.

Производството на фермата е 800 000 тона ябълки и над 500 000 тона круши годишно, като някои дръвчета круши са още млади и ще дават плодове през следващите години. Част от инвестицията е направена през 1996 г. с европейски средства. В сезона на плодовете всеки ден подготвят за пазара 20 000 кг плодове. Разполагат с 4 хладилни склада и компютъризиран център за измиване на плодовете с капацитет 4 млн. т годишно, който се ползва от 20 производители на плодове в региона. Натовареността е интензивна три пъти в годината. Работниците на постоянен договор са 8 души, а в активен сезон достигат 18 души.

Разнообразяване на дейностите

Продават продуктите си и в магазин, който също се намира на територията на фермата, на една от важните пътни артерии за Минзел Кизехем. Предлагат още плодови сокове, бира от ябълки, ликьори и други алкохолни напитки, плодови бонбони, конфитюри от различни фирми, с които Fruit Vanhellemont е избрала да работи. „За нас не е голям проблем, ако някой от тези продукти не върви, защото не ние сме инвестирали в него. Започнахме да продаваме продукти от ябълки и круши през 1999 г. и всяка година допълваме асортимента.“, казва Марио. Други местни фермери също предлагат продуктите си в магазина. Освен това имат вендинг машина за плодове, която също се намира на самия път, а от 2013 г. продават онлайн. Зареждат и училища, а младите хора идват, за да се убедят, че плодовете не растат в магазина.

Фирмата работи с асоциация на туристически фирми, които предлагат селски туризъм. Организират се пикници в ябълковите градини с възможност за тур на производствения център. От следващата година клиентите ще може да поръчат онлайн кошници с плодове, които сами да вземат от фермата или да им бъдат пратени. За този проект компанията в сътрудничество с още 9 други фирми ще получи субсдия от 60 000 евро.

Свободен пазар

busi
Всяка година към асортимента от продукти на семейната фирма се прибавя по един нов

Марио споделя плановете на семейството за развитие на компанията: „Планираме да инвестираме в система за прочистване на водата чрез биофилтри. Работим върху нови продукти заедно с други колеги фермери и търсим начини да продаваме в Китай“, и допълва: „Бяхме планирали да правим инвестиции за три години напред, но след руското ембарго сложихме точка на тях и сега чакаме. Нямаме финансовите средства да направим каквото искаме.“, обяснява Марио. Казва, че не разбира политиката на Европейския съюз за пазара на ябълки: „Проблемът е в това, че Полша продава на руския пазар ябълките, които преди ние доставяхме, и то на цена под нашата (въпреки руското Полша изнася ябълки за Русия през Сърбия, Македония, Беларус, бел.ред.). Те имат евтина работна ръка, а продуктите за растителна защита са три пъти по-евтини при поляците, отколкото при нас. Това е свободният пазар, но не е честно. Проблемът е в политиката. Винаги бих предпочел война с политически средства пред война с хора. Политиците трябва да направят нещо, защото сега Европа ни е изоставила. Преди Европейският съюз гарантираше минимална изкупна за продукцията, а сега в механизма за интервенция (заради руското ембарго, бел.ред) гарантира само 30% от продукцията, за останалите ни казват „справяйте се както знаете“. Освен това ясно е, че производството на ябълки в Европа е по-голямо от търсенето. При това положение на нас ни казват „можете да сложите ябълките си в интервенция“, а в Румъния дават субсидии за засаждане на нови ябълкови дръвчета. Не разбирам това.“

Кирил Александров работи като журналист от 2006-а година. Преди да работи в Agrozona.bg, е бил част от екипите на Агенция "Фокус", сп. Тема и сайта Expressnews.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА