Семейната компания Fruit Vanhellemont е създадена през 1969 г. и днес е една от най-големите семейни ферми, производители на ябълки и круши в Белгия. Бизнесът е разделен на три дейности – производство, сортиране и търговия. За предизвикателствата пред белгийските производители и за механизмите на сътрудничество между тях разказва Марио Ванхелемонт, най-големият син в семейството.
Родителите на Марио основават семейната компания със заем от държавата при условие да не отглежда ябълки, защото производителите в областта са достатъчно, а има нужда от други плодове. Въпреки това семейството решава, че ще рискува. Залагат на ябълките от сорта Джонаголд, който по онова време не е широко разпространен. „Днес Джонаголд е една от най-често търсените ябълки в Европа.“, отбелязва Марио, който е най-възрастният син в семейството и има специализирано образование по овощарство. В началото засаждат 1 дка ябълки. Дръвчетата започват да плододават през първите 4-5 години, а едва на 9-та година може да се спечели от тях. Ето защо семейството засажда ягоди, които имат много добра пазарна цена и с помощта на които оцеляват през първите 15 години.
През 90-те години Марио се заема професионално със семейния бизнес. Тогава продукцията е разпределена на 30% круши и 70% ябълки. Конкуренцията обаче регулира производството. Повечето компании се специализират в производството на ябълки и цената им пада. Затова постепенно фирмата се преориентира и днес съотношението е обратното – 70% круши и 30% ябълки. Освен това купуват плодове от местен производител, за да успеят да задоволят търсенето.
Площите с круши са заети с различни сортове, като дейностите с брането и маркетинга за всеки сорт са уточнени до последния детайл. „Конферанс например е много нетраен сорт, затова договаряме цената още преди да сме обрали плодовете в края на август и началото на септември.“, казва Марио. Александър Лукас е предпочитан от шефовете-готвачи, защото запазва целостта си при висока температура. Други сортове, които отглеждат във фермата са Доайен и Суит сенсейшън.
Работят с изкупвачи, които продават на големи вериги като Delhaize и Carrefour. При ябълките от скоро залагат на Белгика, като плащат на друга фирма да я промотира. „Внимателно подбираме сортовете, които промотираме, защото не всеки си заслужава разходите за реклама.“, казва Марио. Новите сортови попълнения са Брибърн, която идва от Нова Зеландия, и Грени Смит с произход от Австралия и се отглежда добре в Белгия заради затоплянето на климата.
Център на колективно сортиране
Днес семейството има 40 дка, 20 дка от които ябълки (от сортовете Джонаголд, Златна, Бребърн, Пинова), 22 дка круши и ягоди. Фермата е първата в Белгия, която прави преход към интегрирано земеделие, при което се прилага комбинация от биологични, биотехнологични, агортехнически и селекционни мерки, а употребата на химични продукти за растителна защита е сведена до минимум.
Овощните градини обграждат фермата, а плодовете се измиват механично в компютъризиран център, след което се сортират от компютъризирана система и на ръка. Големината на плодовете се измерва с компютър и така се определя дали да се подредят в щайги или ще се използват за друг продукт. Качеството на всеки плод се проверява от оператор на поточната линия, който подрежда плодовете в щайги с определен капацитет и ги покрива с найлон или хартия. Клиентите променят изискванията си всеки сезон, а кооперацията се грижи всички нейни фермери да произвеждат според изискванията на търговците. Част от продукцията на Fruit Vanhellemont се складира и пакетира в центъра в Минзел Кизехем, останалото отива в складове на борсата, в която фирмата е член.
Центърът за сортиране и пакетиране на продукцията е изграден с колективна инвестиция на членовете на четвъртата по големина борса за плодове и зеленчуци в Белгия Belgische FruitVeiling, където член е семейната фирма. Мениджър в този сектор е най-младият син в семейството Герт, който в семейната фирма е поел маркетинга. Освен продукцията на Fruit Vanhellemont тук в 4 хладилни помещения се складират плодовете на производители от цялата страна, членове на борсата.
Производството на фермата е 800 000 тона ябълки и над 500 000 тона круши годишно, като някои дръвчета круши са още млади и ще дават плодове през следващите години. Част от инвестицията е направена през 1996 г. с европейски средства. В сезона на плодовете всеки ден подготвят за пазара 20 000 кг плодове. Разполагат с 4 хладилни склада и компютъризиран център за измиване на плодовете с капацитет 4 млн. т годишно, който се ползва от 20 производители на плодове в региона. Натовареността е интензивна три пъти в годината. Работниците на постоянен договор са 8 души, а в активен сезон достигат 18 души.
Разнообразяване на дейностите
Продават продуктите си и в магазин, който също се намира на територията на фермата, на една от важните пътни артерии за Минзел Кизехем. Предлагат още плодови сокове, бира от ябълки, ликьори и други алкохолни напитки, плодови бонбони, конфитюри от различни фирми, с които Fruit Vanhellemont е избрала да работи. „За нас не е голям проблем, ако някой от тези продукти не върви, защото не ние сме инвестирали в него. Започнахме да продаваме продукти от ябълки и круши през 1999 г. и всяка година допълваме асортимента.“, казва Марио. Други местни фермери също предлагат продуктите си в магазина. Освен това имат вендинг машина за плодове, която също се намира на самия път, а от 2013 г. продават онлайн. Зареждат и училища, а младите хора идват, за да се убедят, че плодовете не растат в магазина.
Фирмата работи с асоциация на туристически фирми, които предлагат селски туризъм. Организират се пикници в ябълковите градини с възможност за тур на производствения център. От следващата година клиентите ще може да поръчат онлайн кошници с плодове, които сами да вземат от фермата или да им бъдат пратени. За този проект компанията в сътрудничество с още 9 други фирми ще получи субсдия от 60 000 евро.
Свободен пазар
Марио споделя плановете на семейството за развитие на компанията: „Планираме да инвестираме в система за прочистване на водата чрез биофилтри. Работим върху нови продукти заедно с други колеги фермери и търсим начини да продаваме в Китай“, и допълва: „Бяхме планирали да правим инвестиции за три години напред, но след руското ембарго сложихме точка на тях и сега чакаме. Нямаме финансовите средства да направим каквото искаме.“, обяснява Марио. Казва, че не разбира политиката на Европейския съюз за пазара на ябълки: „Проблемът е в това, че Полша продава на руския пазар ябълките, които преди ние доставяхме, и то на цена под нашата (въпреки руското Полша изнася ябълки за Русия през Сърбия, Македония, Беларус, бел.ред.). Те имат евтина работна ръка, а продуктите за растителна защита са три пъти по-евтини при поляците, отколкото при нас. Това е свободният пазар, но не е честно. Проблемът е в политиката. Винаги бих предпочел война с политически средства пред война с хора. Политиците трябва да направят нещо, защото сега Европа ни е изоставила. Преди Европейският съюз гарантираше минимална изкупна за продукцията, а сега в механизма за интервенция (заради руското ембарго, бел.ред) гарантира само 30% от продукцията, за останалите ни казват „справяйте се както знаете“. Освен това ясно е, че производството на ябълки в Европа е по-голямо от търсенето. При това положение на нас ни казват „можете да сложите ябълките си в интервенция“, а в Румъния дават субсидии за засаждане на нови ябълкови дръвчета. Не разбирам това.“