Между плюса и минуса: Как можете да спечелите от занаятчийски храни

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
4 Минути

Занаятчийските храни имат много преимущества и малко недостатъци, които основно са свързани с факта, че не могат да се мерят с разнообразието и пъстротата на бързите храни на пазара. Хубавото във фермерската продукция е свързано основно с традицията. Тя е подчинена на идеята за устойчиво развитие на региона, за насърчаване на местната инициатива и работата и поминъка на хората. Тенденцията сочи, че все повече големи вериги и ресторанти започват да обръщат внимание на локалните, местни храни, което от своя страна дава тласък за развитие на първичното производство, лежащо в основата на фермерството.

Къса верига на практика

Занаятчийските храни носят в същността си и скъсяването на веригата на доставки, което дава положително отражение върху местния бизнес, подпомага процесите за запазване на околната среда, местното регионално разнообразие, възстановява регионалната култура. Колкото по-малко участници има в една верига за доставки на храна, толкова по-лесно проследима е тя и качеството на крайния продукт може да бъде гарантирано от производителя, споделят специалисти. Като краен положителен резултат е и фактът, че всички средства, които генерира стоката, могат да бъдат върнати в ръцете на фермера, а не да отидат по дългата верига в много прекупвачи.

Предимство на фермерските храни е и когато цикълът на производство е затворен и стоката се произвежда от зрънцето до крайния продукт, казва Гергана Кабаиванова от LocalFood. Затова и напоследък все повече фермери се стремят именно към затваряне на кръга, тъй като у нас все по-трудно се намират достатъчно доставчици на качествена суровина с гарантиран произход.

Сред слабостите на фермерските храни експертите редят само няколко. Недостатъците се крият предимно в ползите, които търсят най-младите хора, най-младите потребители, тоест онзи забавен, иновативен елемент, който го има в бързите закуски и храна. В местните, фермерски храни, няма толкова овкусени и оцветени елементи, които да привличат погледите и да карат все повече потребители да купуват стоката, казва Кабаиванова. Търсенето на нова формула за вида, запазвайки местното, характерното, обаче може да коства на фермерите отдалечаване от традицията, а ценното в занаята е именно доброто наследство от миналото.

 

Купувачите – все по-млади

Независимо дали осъзнато или заради модата, фермерските храни привличат погледа на все повече млади хора у нас. Пазарът в момента търпи развитие и въпреки, че няма ясно разписани правила за провеждането на различни пазари и срещи, търговията с подобна продукция ще се разраства. Специалистите отбелязват, че традиционният купувач на подобни храни е интелигентен човек, който е загрижен за здравето си и благото на своето семейство и има позиция и мнение. Той определя себе си като потребител, а не като консуматор и държи да направи избор, който съответно, ще му струва и по-скъпо. В повечето случаи клиентът държи на местното производство заради вкуса и възможността да контактува директно с производителя, създавайки си мнение за продукта от първо лице. Статистиката сочи, че 54% от купувачите на занаятчийски храни са млади семейства с деца, които предпочитат да приготвят храната си вкъщи.

 

Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА