Барбунът, или така наречената царска риба, е слабо позната на българския пазар. Поради тази причина над 95% дори 100% от нейния улов от Черно море се изнася на Гръцкия пазар.Това съобщи капитанът на варненския риболовен кораб „Лефер“ Емил Милев в интервю за сутрешния блок на БНТ.
Ежедневието на рибарите, макар и романтично преживяване сред морето, чайките и вълните, е не много леко. Обикновено те тръгват от пристанището още преди изгрев слънце или към 4 и 30 ч. сутринта. Работният им ден обикновено е 16- часов. Четири часа е само пътят, около два часа са необходими да бъде открита рибата и да се стигне до риболовните полета, а след това още два часа, за да се приберат рибарите до пристанището. Същинският работен ден продължава около 12 часа. Ваденето на рибата отнема около час, след това тя се сортира и „шокира“ в много лед. Разпределя се в стериопорени кутии и по този начин се транспортира до брега. По този начин се товари в камионите и заминава за Гърция, споделя още Емил Милев.
Барбунът е черноморска риба, която се лови за период от около 6 месеца годишно. За пръв път се появява около средата на юни и изчезва отново в края на годината.“За нас това е една от най- вкусните риби, които се срещат в нашето море. Каним всички българи да я опитат, вместо да изнасяме целия улов към нашата южна съседка. Това е една дива и чиста храна, която можем да консумираме в по- големи количества.“, коментира Милев.
Когато се открие пасаж се спускат риболовните съоръжения. Мрежите се дърпат около час- час и половина. След това се проверява, ако няма риба- местоположението се променя. Има дни, в които риба въобще не се открива. Около 20-30% от риболовните дни са „празни“, допълва още капитанът. Рекордният улов, реализиран от една мрежа на екипажа на кораба „Лефер“ е 16 тона риба от вида хамсия.
Подкрепа за последиците от пандемията за сектор Рибарство
Заради COVID-19 по оперативната програма за морско дело и рибарство ще има подпомагане директно за риболовните кораби и екипажите. До края на месеца се очаква договорите по програмата да бъдат сключени. От общо 90 кораба, 74 са подали заявления за подпомагане. Риболовните кораби ще получат директни субсидии между 200 и 500 лева за един неработен ден.
Най- големите затруднения, които са изпитали рибарите по време на кризата са нарушенията в доставките за износ и затварянето HORECA канала, чрез който се реализира най- голям обем от риба. „Българите не сме свикнали да си готвим риба вкъщи. Консумираме я основно в ресторантите и поради тази причина, затварянето им по време на извънредното положение много затрудни работата ни.“, споделя Милев.
„Ако отново бъде обявено извънредно положение, според мен много от колегите ще фалират и няма да успеят да продължат бизнеса си.“, заключва той.