Ивайло Тодоров: Ще настояваме инвестициите за напояване да бъдат включени в подмярка 4.1

Георги Узунов
Георги Узунов
9 Минути

Изпълнителният директор на АЗПБ коментира индикативния график за прием на проекти по ПРСР през следващата година

Индикативният график за прием на проекти по ПРСР за 2016 г. е вече факт. До новата календарна година остават броени седмици. Как браншът оценява публикувания график, попитахме Ивайло Тодоров, изпълнителен директор на Асоциацията на земеделските производители в България.

Г-н Тодоров, как ще коментирате публикувания график за прием на проекти през следващата година?

– От индикативния график ние се интересуваме от мерките, които са свързани със земеделските производители. Той включва и мерки, насочени към общините, и мерки, които не касаят нашите колеги. Това, което виждаме, е, че подмерките 4.1 и 4.2 са предвидени за втората половина на годината, което означава, че и при двете подмерки ще мине почти една година от първия до следващия прием. Периодът е твърде дълъг за онези, които не са успели да внесат проектите си при първия прием поради една или друга причина. Да им се даде такава възможност едва година по-късно е доста рисково както по отношение на самите документи и тяхната актуалност, така и по отношение на инвестицията като идея. Година забавяне на инвестиционно намерение само по себе си носи пропуснати ползи.

– Виждате ли други проблеми в така публикувания график?

Притеснява ме също, че виждаме мярката за учредяване на организации на производители едва септември, което е след приема по 4.1. Земеделските производители отново няма да могат да направят своите организации и да кандидатстват по подмярката 4.1. Нашето мнение е, че мярката за учредяване на групи и организации трябва да бъде преди срока за подаване на проекти по подмярката, за да може първо тези организации да се създадат и тогава се кандидатства по 4.1. При сегашните обстоятелства един от критериите за оценка на проекти, заложени в 4.1, отново няма да бъде актуален и да влезе в действие. Другият критерий, който също няма да може да бъде приложен при следващия прием по подмярката, се отнася до интегрираните проекти. В индикативния график не виждаме възможност за кандидатстване на проекти по мярка 6, в случая – най-интересната за земеделските производители подмярка 6.4, при която могат да се направят комбинации между инвестиции в земеделието и инвестиции в неземеделски дейности, така че да се комбинират активностите за повишаване на доходите. Интегрираните проекти са една много добра идея на Европейската комисия да стимулира земеделските производители да инвестират освен в своите стопанства, и в неземеделски дейности, каквито се допускат именно в мярка 6.4. За съжаление трета поредна година от прилагането на ПРСР няма да може да бъде приложен този критерий и този стимул.

– От това ще загубят най-вече хората в малките населени места, които са и най-уязвими?

– Да, неземеделските дейности по 6,4 са допустими именно там – в населени места, класифицирани като селски райони, които са и малките населени места. За съжаление пропагандираните идеи и новости в прилагането на Програмата, както и заложените от Комисията приоритети, не могат да намерят място в прилагането на ПРСР у нас. Нито хоризонталният принцип на интегриране… По начина, по който се прилага Програмата, по начина, по който се отварят мерките, новостите не могат да намерят приложение. Връзката между земеделските производители и преработвателите, късите вериги на доставка, иновациите, енергоспестяващите технологии – това просто не го виждам в програмата. Като човек, който се занимава с европейските програми на практика от както ги има тях в България, за пръв път виждам толкова голямо разминаване между целите и резултатите от самото начало – още в периода на програмиране. Сега сме в период, в който се отварят мерки, пишат се наредби – трябва да се прецени коя мярка кога да бъде подготвена и кога да бъде стартирана.

– Причината според Вас е на административно ниво?

– Причината е в администрирането на ПРСР и в управлението й. Когато сме в самото начало, когато трябва да се предприемат действия за прокриването на заложените изначално цели, няма оправдание и можем спокойно да кажем, че има слабо управление на Програмата.

Мислите ли, че администрацията вече е извлякла изводи от слабости при предходни приеми и е по-готова за нови приеми?

– Надяваме се. Винаги, когато има нова програма, има казуси, има новости, както за администрацията, така и за бенефициентите. Надявам се да има вече опит поне в прилагането на мерките, касаещи земеделските производители. Мярка 4.1 с аналог мярка 121 е една от мерките с най-много проекти – опит има в администрацията, смятам, че от тази гледна точка няма пречки. Има забавяне в разглеждането на проектите. Отдаваме го на това, че има нови моменти, които администрацията изчиства. Но трябва да признаем, че има една неравнопоставеност – срокът, който се поставя на земеделските производители, се спазва точно – нито час повече, а срокът, определен по наредба на администрацията, не се спазва не просто с часове, а с дни и месеци. Новите моменти, които забавят администрацията, забавят и бенефициентите. При нас обаче толеранс няма. Смятам, че администрацията трябва да има отговорно поведение.

– Въпреки че индикативният график към този момент е фиксиран, мислите ли, че е възможно да бъдат отворени допълнителни прозорци за прием и като цяло да има промени по графика?

– Няма лошо да има размествания по графика, особено ако се вземат предвид становищата на браншовите организации, тъй като по отношение на този график ние не сме давали становища. Той не е съгласуван с нас по никакъв начин.

– Възможно ли е министерството да се вслуша в становището на организациите в бранша?

– Възможно е това да се случи, но трябва да стане навреме, да има достатъчно време преди тази промяна, за да имат бенефициентите готовност. Хубаво е да се вземе под внимание становището на браншовите организации, но да бъде планирано добре, за да има достатъчно време за подготовка на проектите.

– Имаше очаквания през 2016 г. да се отвори мярката за напояване. Към момента тя не присъства в графика. Как си го обяснявате?

– Очакваше се мярка 4.3 за инфраструктурно напояване да стартира, след като се получи докладът на Световната банка за анализа на водите. Не я виждаме в графика. Нямаме информация от министерството защо не е предвидена. За нас обаче е много важно да се стартират поне възможностите в 4.1 за инвестиции в напоителни съоръжения на ниво стопанство, за да може поне инвестициите, които са предвидили земеделските производители в рамките на стопанството, да бъдат включени. В предходния прием имахме парадокс – позволяваше се кандидатстване за създаване на нова овощна градина, а не можеше в тази овощна градина да се включи капково напояване, което е ключово за развитието й. Ще настояваме инвестициите за напояване със сигурност да бъдат включени в 4.1, така както е предвидено в мярката. Инвестициите, възможностите и технологиите в напояването ще са и сред водещите теми на Националната среща на земеделските производители идния февруари, за да може наистина да има ефект от приоритизиране на сектор „Плодове и зеленчуци“, където знаем, че без напояване няма как да се случат нещата.

Националната среща на земеделските производители е насрочена за периода 10-12 февруари 2016 г. Регистрацията за форума вече е отворена.

 Анета Стефанова

Георги Узунов е в сферата на журналистиката от 7 години. Работил е за национални медии като Радио "Фокус", Дарик Радио и Националното радио. Завършил е бакалавър "Журналистика" в Софийския университет, а магистратурата му е в специалност "Журналистика, Продуцентство и Финанси".

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА