Икономическият министър призова търговските ни аташета да работят за по-голям ръст на износа

Екип на Агрозона
Екип на Агрозона
4 Минути

Търговските ни представители зад граница са посланиците на българския бизнес и трябва да работят за осигуряване на повече пазари, по-голям ръст на износа на български стоки и утвърждаване на България като привлекателна инвестиционна дестинация. Това заяви министърът на икономиката Божидар Лукарски по време на годишната среща на търговско-икономическите съветници в Службите по търговско-икономически връзки (СТИВ) на България в чужбина, в която участие взеха над 40 представители на СТИВ, както и на национално представените работодателските организаци, предават от пресцентъра на Министерството на икономиката.

Лукарски обръща внимание, че ясен показател за добрата работа на СТИВ е постигнатият ръст от 12,9% в износа на страната за периода януари – април 2015 г. спрямо същия период в предходната година, както и увеличените 3,5 пъти чуждестранни инвестиции за първото тримесечие на годината. Той посочва като особено перспективни пазарите извън ЕС, където постигнатият ръст е по-висок спрямо този на износа ни за ЕС. „Работим по линия на публично-частното партньорство за разкриване на СТИВ в по-далечни дестинации с потенциал, които иначе не бихме могли да си позволим в рамките на бюджета на МИ“, заяви министър Лукарски. Той посочи, че вече има два успешно реализирани проекта на този принцип и предстои откриването на СТИВ в Дубай и Риад.

„Основен принос в значителното увеличение на износа ни имат търговско-икономическите съветници в чужбина. Те трябва да продължават да работят за запазване и последващо развитие на добрите показатели“, коментира Лукарски. По думите му целта на срещата е да се установи директен контакт между бизнеса и СТИВ.  Предстои атестация от Министерство на икономиката и от бизнеса на дейността на всеки един от търговските представители. В зависимост от оценката ще бъде изготвено предложение за закриване на някои служби и отваряне на нови представителства в перспективни дестинации. Към момента командировани в търговските служби служители на Министерство на икономиката са 57 в общо 42 страни.

По време на срещата стана ясно, че сериозни възможности за български компании има в Бразилия, където чрез изнесени производства може да се обслужва цяла Южна Америка. Регистриран интерес от Виетнам за създаване на хъб за допълнително преработване на виетнамски стоки във Варна. В Япония вече е подписано споразумение за износ на българско птиче месо, а в момента се работи по сключването и на споразумение за износ на свинско месо. В САЩ пък има заявен интерес  към внос на хранителни продукти, висша дамска мода и продукти от етерични масла – производства, в които България има конкурентни предимства. Строителният бизнес у нас може да се възползва от активното строителство в Казахстан.

По повод на очаквания ефект от кризата в Гърция върху българската икономика министър Лукарски заяви, че към момента няма отчетени загуби, които да предизвикат безпокойство. Според него по отношение на кризата в Гърция трябва се изчакат решенията на предстоящата среща на върха на ЕС в неделя.

Министър Лукарски обяви, че ще предложи нормативни промени с оглед премахване на сегашните ограничения от 4 години на мандатите на служителите в СТИВ. „Мнението и на бизнеса и на Министерство на икономиката е, че тези хора осъществяват специфична дейност, която е обвързана с изграждането на стабилни контакти на място. Това е дълъг процес, който не трябва да бъде ограничаван в 4 години и всичко да започва наново от следващия СТИВ“, заяви Лукарски. Той посочи, че ще обсъди идеята с министъра на външните работи Даниел Митов и преди да инициира промени в нормативната уредба, предават от министерството.

Agrozona.bg e специализиран новинарски сайт за бизнес и земеделие. Нашата цел е да информираме своите читатели за новостите и добрите практики в агробизнеса у нас и по света. Agrozona.bg Ви предоставя експертни анализи и съвети за успешна реализация в сектора, а също така информация за важни срокове и събития. При нас ще намерите още и интересни и полезни съвети за вашето хоби. Екипът на Агрозона подготвя цялото съдържание на сайт и списание Агрозона. В него участват 4 журналисти, както и стажантите, които се учат на аграрна журналистика в редакцията на Агрозона

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА