Френските депутати одобриха миналата седмица пакет от мерки в подкрепа на населението, който предвижда, наред с други неща, използването на употребявано растително масло за готвене като гориво за превозни средства, включително селскостопански машини и камиони.
Поправката, която ще позволи на французите да използват отработено масло като гориво, беше внесена от депутат Жулиен Баю, национален секретар на френската екологична партия Europe Écologie Les Verts, който твърди, че 10 литра правилно преработено отработено масло може да даде 8 литра гориво, което ще отделя 90% по-малко парникови газове от конвенционалния дизел.
„Това е незаконно във Франция, но е много разпространено в Европа и в нашите селски райони, но нелегално“, каза Жулиен Баю, като посочи, че такова гориво би имало положителен ефект от гледна точка на климата, но също така би помогнало на населението, изправени пред нарастваща инфлация и нарастващи цени на горивата и енергията.
„И разбира се, и може би ще ви накара да се усмихнете, но това е елемент на енергийна независимост“, смята политикът и екоактивист. „По-добре е да разчитаме на пържените картофи на Франция, отколкото на горивата на петролните монархии“, каза той, добавяйки шеговито: „Във Франция нямаме петрол, но имаме олио за пържене“.
Изчислявайки, че „повече от 170 милиона литра олио се консумират всяка година във Франция“, асоциацията Roule ma Frite твърди, „че можем да считаме доставката на олио за пържене като благоприятна алтернатива на интензивното потребление на изкопаеми горива“.
От асоциацията посочват, че преди отработеното готварско олио да може да се използва като гориво за превозни средства, течността трябва да се “декантира и прецеди”. Тази процедура струва “0,70 евроцента на литър рециклирано масло”, според Roule ma Frite.
Засега във Франция използването на олио за готвене е забранено за зареждане на превозни средства, тъй като не е част от категорията на одобрените горива.
Въпреки това има някои изключения: от 2019 г. Бетюн-Бруай, град в департамента Па дьо Кале, зарежда своя флот от 78 санитарни камиона с гориво, получено от местно рециклирано олио за готвене, съобщава Euronews.
В същото време във Великобритания е разрешено зареждането на автомобила с биодизел на базата на олио, но при определени условия. Ако собственикът на превозното средство използва над 2500 литра годишно, за които не са платени мита, той ще трябва да декларира това в данъчната служба.