Домашните птици заемат 36% от световния пазар на месо

Екип на Агрозона
Екип на Агрозона
8 Минути

Птичето месо е най-достъпно

Най-популярното и достъпно за жителите на различни страни по света е месото на домашните птици – пилешко, пуешко, патешко и гъски. В глобалната консумация на месо домашните птици представляват 36%. През 2019 г. световната месна промишленост преработи 125,64 милиона тона птиче месо. Трите държави, водещи в производството на този вид месо са САЩ (26,4 милиона тона през 2019 г.), Бразилия (13,9 милиона тона) и Китай (23,2 милиона тона). Тази класация остава непроменена през последните 10 години. Общият им дял на световния пазар е почти 70%.
През следващите пет години се очаква потреблението на птиче месо да се увеличи поради увеличаващото се търсене в Африка и Югоизточна Азия. Основната опасност при производството на птици е птичият грип. През 2019 г. са регистрирани огнища на птичи грип в Китай и в Източна Европа, включително в България.

1/3 от консумацията се пада на свинското

месо, пилешко месо, Agrozona.bgДелът на свинското месо е 34% от общата консумация на месо в света. През 2019 г. са преработени 106 милиона тона свинско месо. Това е с 6 милиона тона по-малко, отколкото през 2017 и 2018 година. Двете основни причини за този спад са африканската чума по свинете и пропагандата на зелени движения, но болестта все пак има по-голямо влияние. Именно поради този фактор прогнозите за производство на свинско месо за 2019 г. не се сбъднаха (предполагаше се, че ще бъдат преработени 117,8 милиона тона). Лидерите в производството на свинско месо през миналата година са Китай – 42,55 милиона тона (48% от световния пазар), САЩ – 27,65 милиона тона и Европейският съюз – 23,71 милиона тона. Общото намаление на световния пазар на свинско месо през 2019 г. възлиза на повече от 20%. През 2020 г., поради пандемията COVID-19, спадът в производството на свинско месо се очаква да бъде още по-изразен.

Китай, за да компенсира загубата на животни поради африканската чума и да задоволи нарастващото търсене на свинско месо в страната, позволи изграждането на многоетажни свинеферми в покрайнините на градските агломерации. Решението, позволяващо появата на 8-9 етажни „къщи за прасета“ всъщност в градската зона на китайските градове, се появи веднага след публикуването на 5 юни на доклада, одобрен от III сесия на Всекитайския народен конгрес. Поради карантинните мерки, както и африканската чума по свинете през 2019 г., производството на свинско месо в Китай намалява с 21,3%, което от своя страна провокира незабавно увеличение на цените за най-популярното месо в китайското общество със 116 % в сравнение с началото на миналата година. Предполага се, че фермите на много нива в градските покрайнини ще увеличат производството на свинско месо средно с 10-15% и по този начин значително ще намалят цените до 2022 година.

Търсенето на говеждо месо остава стабилно

бизнес, говежно, Agrozona.bg

Поради коронавирус се очаква намаляване на производството на телешко и говеждо месо. Избухването на COVID-19 през април 2020 г. спря дейността на най-големите световни месопреработвателни корпорации като Cargill, JBS, Smithfield и Tyson. В резултат на това през май водещите страни производители на месо – САЩ, Канада и Бразилия, както и в редица западноевропейски страни, изпитаха недостиг на месо. В селскостопанските райони на САЩ цените на дребно за телешко и говеждо месо се повишиха с 15-20% и достигнаха средно 9 долара за килограм (4,46 долара за лира).

В края на 2019 г. са произведени общо 70,38 милиона тона говеждо и телешко месо. Това е с 1,34 милиона тона по-малко в сравнение с 2018 г. и 0,44 милиона тона повече спрямо 2017 година. Търсенето на говеждо месо се счита за стабилно. През последните пет години списъкът на страните, които са водещи производители на месо от едър рогат добитък, не се променя. В края на 2019 г. това са САЩ (12,4 милиона тона), Бразилия (10,2 милиона тона със статут на водещ износител) и страните от Европейския съюз (7,9 милиона тона). Все по-често на световните пазари може да се намери биволско месо от Индия, която през 2019 г. произведе 4,4 милиона тона. Поради световните тенденции за намаляване на консумацията на червено месо, има надежда Аржентина (3 милиона тона) да се върне в челната тройка.

Агнешко и овче месо

Производството на агнешко месо е много по-скромно, въпреки че с обща тенденция към намаляване на консумацията на червено месо, търсенето му остава стабилно и дори има лека възходяща тенденция. През 2019 г. световната месна промишленост е произвела 15,04 милиона тона агнешко и овнешко, което е със 170 хиляди тона повече в сравнение с 2018 г. Няма информация за прогнозираното намаление на производството на тези меса, което представлява 7% от световния пазар на месо. Най-големият производител и потребител на овнешко в света е Китай (2,4 милиона тона с търсене от 2,7 милиона тона). На второ място е Австралия (668 хиляди тона), на трето място е Нова Зеландия (440 хиляди тона).

Предполага се, че с общо намаление на цените на месото след поскъпването на свинско и птиче месо, агнешкото месо може да придобие популярност в редица страни от Азиатско-Тихоокеанския регион. Според публикуваните прогнози Пакистан, Малайзия и Афганистан може да се превърнат в най-обещаващите пазари за износ на овнешко и козе месо.

Екзотичното конско месо има ценители

Информацията за производството и консумацията на конско месо в света е спорадична. Въпреки това от източници, които понякога публикуват данни за производството на този вид месо, следва, че Китай е водещ производител и потребител на конско месо. Според последната информация, публикувана през април 2020 г., но от 2018 г., производството на конско месо в Китай е 200 хиляди тона годишно, следвано от Казахстан (132 хиляди тона), Мексико (63 хиляди тона), Монголия (57 хиляди тона) и Русия (45 хил. тона). Във всички англоговорящи страни (Австралия, Великобритания, Ирландия, Канада, Нова Зеландия, САЩ и Южна Африка) производството и консумацията на конско месо е строго табу. В Близкия изток конското месо също се счита за неприемливо за консумация от месо, което трябва да се избягва.

 

Agrozona.bg e специализиран новинарски сайт за бизнес и земеделие. Нашата цел е да информираме своите читатели за новостите и добрите практики в агробизнеса у нас и по света. Agrozona.bg Ви предоставя експертни анализи и съвети за успешна реализация в сектора, а също така информация за важни срокове и събития. При нас ще намерите още и интересни и полезни съвети за вашето хоби. Екипът на Агрозона подготвя цялото съдържание на сайт и списание Агрозона. В него участват 4 журналисти, както и стажантите, които се учат на аграрна журналистика в редакцията на Агрозона

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА