Тази година при очертаването за улеснение на кандидатите могат да се видят и застъпванията от миналата година
Георги Праматаров, н-к отдел “Идентификация на земеделски парцели” в МЗХ
Интервю на Светлана ТРИФОНОВСКА
– Г-н Праматаров, вашият отдел е от най-инфарктните в министерство на земеделието май?
– Да, така е, защото основната функция на отдела е да поддържа системата за идентификация на земеделските парцели, която е част от интегрираната система за администриране и контрол /ИСАК/, чрез която се правят проверки по подадените заявления за плащане на площ. От близо 120 хил. кандидати за плащане на площ около 92-95 хил. имат площи, които заявяват за подпомагане. На 15% от тях се правят проверки от Техническия инспекторат към ДФ “Земеделие”, а на останалите само административни или кръстосани проверки спрямо заявеното за подпомагане и спрямо базата данни за ползването на земеделските площи, която се поддържа от МЗХ. За около 85% от хората това се явява една от основните проверки – засечката между заявените площи и данните, които се намират в базата данни за ползване на земеделски площи. Базата данни съдържа цифровата ортофотокарта, физическите блокове, които са географски идентифицирани площи по трайни топографски елементи. Те от своя страна се разделят на земеделски и неземеделски. Основната информация, която засяга кандидатите е за допустимите за подпомагане площи. Всъщност, когато говорим за очертаване на площите за подпомагане от земеделските производители, това именно е един от много слоеве, но е познат сред сектора като „слоя”, защото въз основа на информацията за него се извършва подпомагането по СЕПП. А всичко е слой и снимките, и физическите блокове, и слоя с резерватите, където е забранено да се извършва земеделска дейност, слой има за земите с висока природна стойност, всякакви други много слоеве.
– Защо всяка година има проблеми с очертаванията? Ето, земеделските производители сега казват, че ако виждат какво очертават няма да имат проблеми.
– Те искат да виждат какво е очертал съседа преди тях, за да избегнат застъпването и така да избегнат санкциите. Но, ако дойдат първи да нанесат данните си ще виждат само цифрова ортофотокарта с петгодишна давност, физически блокове и друга информация, която ще им помогне за идентификация. Също така една евентуална неточност при очертаването на първия кандидат в даден блок би довела до неточности, съответно санкции и при всички останали кандидати. Не е за подценяване и факта, че наличието при очертаването на данни за заявените площи на останалите земеделски стопани би позволило на всички недобросъвестни кандидати в края на съответната кампания да заявят на свое име всички свободни (незаявени) площи, въпреки че не ги обработват, каквито опити имаше в първите години от прилагането на схемите за плащане на площ.
– Нека уточним, какво точно виждат на екрана, когато седнат да очертаят площите, които заявяват за подпомагане?
– Снимката на землището – реалната снимка, зависи каква е валидността, защото ако е преди пет години, каквато е максиамално допустимата актуалност, има голяма вероятност да има промени в района…
– В такъв случай?
– Има вариант кандидатите да измерят с джи пи ес това, което обработват. За тази цел за помощ могат да се обърнат към фирма или общинска служба, ако кандидатът не може да се ориентира на снимката. Преди две години, когато започнаха измерванията със GPS, всички се надяваха, че това е разковничето към вярното очертаване, но се оказа, че пак има грешки и застъпвания. Дори и измерването да е с джи пи ес кандидатът трябва да се съобрази със снимката и допустимия слой, защото всеки сателит дава отклонение. Затова е добре да се коригира, тъй като не винаги може да има тотално съвпадение. Освен това някои кандидати смятат, че като са очертали със сателит площите си, задължително този парцел ще бъде подпомогнат. Субсидирането няма да стане, ако тази площ не се обработва през годината.
– Актуални ли са картите?
– Да, защото са от 2010 или 2011 г., и няма кой знае какви топографски промени. Възможно е една площ, която е била обработвана да бъде изоставена и т. н. Това не е голям проблем с идентифицирането, защото тази информация, която минимално се изисква по регламент, ние винаги я имаме. Стремежът като администрация е да даваме все повече данни, които да намаляват процента на грешките, които се откриват по-късно на място. През 2010 г. например по време на самото кандидатстване земеделските производители вече виждаха и допустимия слой, освен физически блокове и карта. Според мен и според хората в Разплащателната агенция това е една от основните причини грешките по време на теренните проверки да паднат от 10% на 5,5% от тогава досега.
-Допустимият слой обаче бърка много хора и те се заблуждават да очертават само терените, които са в него и така могат да си причинят щета. Може би неслучайно миналата есен зам.-министър Светлана Боянова призова хората да очертават това, което работят, а не това, което е в допустимия слой. Тя увери, че след това ще бъдат извършени проверки и ако нещата са коректни, никой няма да бъде ощетен.
– Да, точно така е, защото е задължение на кандидата да очертава това, което обработва. Допустимият слой дава една често идеална представа за това, което работиш и то е проверено или чрез снимка или чрез теренна проверка. Когато кандидатите са обработили нещо допълнително или считат, че допустимият слой не е определен коректно, тогава трябва да се заяви това, което се обработва. Когато се заявят такива площи, то това е сигнал към нашия отдел и центровете от общинските служби за проверка дали има корекция на допустимия слой. Прави се или чрез дешифрация на снимка от същата година или чрез проверка на терен. Всяка година има молби от фермери, които искат проверка на терен.
– Нека уточним, кандидатът може ли сам да поиска проверка?
– Целенасочено се правят проверките и с молба, и без молба и установяваме в кои физически блокове има заявени парцели, които са извън допустимия слой. Става дистанционно и на терен, като ако картата е от предходни години се ходи на терен. Има много кандидати, които се проверяват от Техническия инспекторат, а ние искаме да избегнем двойни проверки, защото те проверяват лица и кандидати, а ние физически блокове, в които има потенциална нужда от актуализация на информацията. За служителите от Разплащателната агенция и Техническия инспекторат актуализацията и изчисленията зависят от проверката на място, а за всички останали от допустимия слой. Има много молби, които искат проверка от нас, а така или иначе те са попаднали в Техническия инспекторат. Има софтуер за директните плащания на площ, който изважда част от кандидатите, тези пък които са риск-кандидати се подават за проверка към Техническия инспекторат. Всичко е регламентирано. Няма санкции без проверка.
– Значи няма ощетени, така ли?
– При 120 хил. души няма как да гарантирам това, но затова си има процедури, които засегнатите могат да използват. Една от тях е да се подаде възражение срещу допустимия слой, според наредбата за ИСАК, че всяка година след всички проверки и актуализации, които правим по базата данни ще се публикува заповед на министъра на земеделието, че заинтересованите земеделски стопани могат да подадат възражения срещу допустимия обхват. ТехническЦелта на администрацията е проверките да приключат до 30 ноември всяка година като краен срок, включваме и нанасяне на данните, защото това не са отделни процеси. Имаме три центъра за дешифрация на картите, а общинските служби правят теренните проверки и разчитат джи пи еси.
– Има земеделски производители, които казват, че без да искат са очертали пътища.
– Това не е възможно, пътищата се виждат на картата, най-нормалното е да се съобразиш, а не да го заявиш. Има редица проверки на входните данни в системата за ранно предупреждение при очертаването, което насочва кандидатите какво евентуално са объркали при очертаването и да го променят, защото след това като излезе път ще има санкции. Но има и друг вариант, да го няма вече пътя и да има корекция.
– Кога земеделските стопани ще могат да подадат тази година оплаквания?
– Да направим сметка, в края на юни приключва кампанията със заявяването, следват проверки от РА и МЗХ. Това значи, че ако максималният срок за тях е 30 ноември следва в края на декември РА да има резултати от кръстосаните проверки.
– С какво 2012 г. се отличава от останалите, имаше идеи да се заявяват предварително земите още през септeмври?
– Все още е идея, но за нея трябва да има политическо решение и софтуеър. Тя е свързана най-основно с три неща- предстоящото подпомагане през 2014 г., когато ще трябва да преминем на система с права на плащане, тогава трябва да имаме по-добра информация не само относно допустимостта, но и правното основание за ползване. Идеята за предварително очертаване е, за да е ясно всяко право на плащане за кого е. Най-важното е, че една такава система би отстранила напълно проблема със застъпванията. Идеята е инспирирана от доста жалби и неуредени моменти в земеползването, както и от споразумения за комасирано ползване.
– На какъв етап е процедурата по очертаване?
– Тече си срокът от първи март до 15 май, в момента са към 40 хиляди подадените заявления, за края на март е нормално. След 15 май до 9 юни има възможност за закъсняло подаване, където за всеки работен ден има санкция. Искам да припомня, че има новости по време на кандидатстването, има още данни, които се виждат от кандидатите, за да могат по-коректно да се идентифицират площите. Първото е, че могат да копират или да използват парцела от миналата година, ако няма промени и да го пренесат на сегашната карта. Това го имаше всъщност и предходните две години. Така е по-лесно, могат евентуално да сменят културата, но е важно да не забравят, че при копирането, ако миналата година е имало грешки при кандидатстването, то могат да ги пренесат и в тази. Много е важно това, че освен заявеното от миналата година сега могат да се видят и застъпванията от миналата година, които са имали в този парцел. Виждат се и площи, които са извън допустимия слой, за ориентация. Това е важно, защото оплакванията са в резултат на неточност при очертаване, което наистина е така. Всеки кандидат може да си реши дали да заяви предходна година или да елиминира застъпването от предходната година. Това принципно правило и възможност за евентуални корекции в заявената площ от предходна година, а именно съобразяването с границите на физическите блокове и допустимия слой обаче, трябва да се преценява и използва с много голямо внимание от кандидатите, които заявяват агроекологични мерки за подпомагане. В повечето от направленията по мярка АЕП има основно базово изискване 5 години след одобрението да се обработват, съответно заявяват, едни и същи площи. В този смисъл е от изключителна важност всяка следваща година да се заявяват площите от предходните години, а евентуални корекции и промяна в тях по каквито и да е причини, освен регламентираните форсмажорни обстоятелства, може да доведе не само до неизплащане на субсидии, но и до възстановяване на получените такива от предходните кампании.
– Сега очаквате по-малко грешки, така ли?
– Би трябвало в това отношение да намалеят както застъпванията, така и заявяването на неподходящи за подпомагане площи. И двете категории грешки се считат за наддекларирани площи и най-често водят до санкции.
– Какъв процент на грешки очаквате?
– Като процент застъпванията са малко, но касаят голям брой кандидати. Над 50% от кандидатите са със застъпвания, през 2011 г., но площта, която е застъпена е около 1% от заявената.
– Драмата с пасищата ще продължава ли?
– Вероятно да, основното е, че се заявяват пасища, за които имат сключен договор преди всичко с общините, и много хора смятат, че това им гарантира субсидия, а всъщност не е така. Условието за получаване на субсидията е площите да се поддържат в добро земеделско състояние чрез паша или косене, а много често и чрез двете.
– Много земеделски производители са убедени, че изискванията за северните европейски страни не бива да бъдат прилагани към страна като България в Югоизточна Европа. Ние не сме Холандия, все пак.
– Технически отдел на МЗХ няма участие в политиките на страните. Но Португалия, Испания и Гърция за следващия програмен период се опитват да въведат понятие средиземноморски пасища. Ние ги подкрепяме, защото и ние имаме такива. Идеята е да се отдели такава категория, за която изискванията да са по-различни. А това, което може да се използва от настоящите документи за пасищата е, че голяма част от тези, които не са допустими по СЕПП са недопустими и по необлагодетелстваните райони, защото там изискванията са същите като по СЕПП. Има много хора, които заявяват пасища само по необлагодетелствани райони, но те не са с по-леки критерии. Такива са от Натура и Агроекология, където предимно става дума за пасища с висока природна стойност и затова критериите са по-занижени. Там не се гледа допустимия слой, а дали физическият слой е допустим за подпомагане. В интерес на истината има кандидати, които заявават откровено гори или захрастени терени.
– Нормално е животните да пасат на места, където има и дървета, и храсти все пак.
– Напълно съм съгласен, но няма как да бъде подпомагано пасище в гората по критериите за единица земеделска площ, защото в случая първото условие е площта да е земеделска. Разрешени са до 50 дървета, а по Натура до 75 дървета.
– Какво стана с електронния регистър, който трябваше да попълват сертифициращите фирми при биоземеделието?
– Въведен е и информацията се вкарва директно в ИСАК.
– Какви са другите подводни камъни при очертаването, за които трябва да бъдат предупредени земеделските производители?
– Много е важно, че от тази година ще започнат проверки за това две години подред да не може да се заявява угар, за да бъдат изпълнявани изискванията за сеитбооборот. Предишните години е било възможно да се заявява угар две поредни години, но вече не, ще се проверява и санкционира. Затова има и допълнителен слой угар, така че това, което миналата година е заявено, ако го обявиш и тази, независимо дали ти си обработвал тази земя, ще има проблем.