Трябва да се изчисти процеса с етикетирането и произхода на продуктите, коментира Божанков
“Има проблем с вноса на продукция от трети страни, в случая на яйца и пилешко месо от Украйна. От там влиза замразено месо, което се размразява, вероятно повече от веднъж и това е много сериозен проблем. Друг сериозен проблем е етикетирането. В търговската мрежа не виждаме украинско пилешко месо или яйца, а реално има такива. Трябва да се изчисти този процес с етикетирането, през проследяването на един продукт – къде е произведен, как, от кого или откъде е внесен и от кого е преработен”, заяви в интервю за Агрозона Даниел Божанков, председател на Асоциацията на промишленото птицевъдство (АПП)
“Заложихме си тази тема като точка в дневния ред за следващия Консулатитивен съвет по месото и яйцата. Трябва да започнем отнякъде, защото в момента ситуацията не е благоприятна”, допълни Божанков.
Вносните яйца от Украйна са с 40% по-ниска цена, спрямо българските
“И при яйцата и при пилешкото месо, благодарение на летния сезон и туристите има пазар, но засиления внос много пречи на производителите. Такъв внос има отдавна, но сега е предимно от Украйна. Преди време беше и от Полша, Унгария и Македония. Проблемът идва от цената”, сподели още Божанков.
“Яйцата и пилешкото месо са доста оборотни стоки и там се разчита на малките мържове и големите обороти”, поясни Божанков.
“Има и доста контрабанда, с която трудно се справяме. Този проблем съществува много отдавна, не само със стоките от Украйна, но и от други страни като Полша и Унгария. Големите разлики в ДДС-то оказват влияние в желанието на контрабандистите, тъй като между 20% и 3% ДДС има едни 17%, които биха могли да бъдат печалба за някой”, допълва още той.
Съсресения в цените на пилешко месо и яйца
При цените на пилешкото месо има леки сътресения, но към момента цената е горе-долу прилична, тъй като суровините поетиняха.
При пилешкото, както и при свинското месо, съществува така наречената сезонност и традиционно цените през лятото се повишават поради големия брой туристи. Основната причина е факторът търсене и предлагане.
“През лятото търсенето винаги е по-високо и това е основната причина цените да се повишават. Отделно при свинското и при пилешкото месо голяма роля оказаха и инфекциозните заболявания като Африканската чума по свинете и птичия грип. Те нанесоха големи поражения на двата сектора, в резултат на което предлагането намаля, а търсенето се увеличи”, споделя Божанков.
“За сметка на това цената на яйцата падна, тъй като вероятно има много засилен внос от трети страни и това дебалансира пазара”, коментира той.