Даниел Божанков, АПП: В търговската мрежа не виждаме украинско пилешко месо или яйца, а реално има такива

Павлина Георгиева
Павлина Георгиева
3 Минути

Трябва да се изчисти процеса с етикетирането и произхода на продуктите, коментира Божанков

“Има проблем с вноса на продукция от трети страни, в случая на яйца и пилешко месо от Украйна. От там влиза замразено месо, което се размразява, вероятно повече от веднъж и това е много сериозен проблем. Друг сериозен проблем е етикетирането. В търговската мрежа не виждаме украинско пилешко месо или яйца, а реално има такива. Трябва да се изчисти този процес с етикетирането, през проследяването на един продукт – къде е произведен, как, от кого или откъде е внесен и от кого е преработен”, заяви в интервю за Агрозона Даниел Божанков, председател на Асоциацията на промишленото птицевъдство (АПП)

“Заложихме си тази тема като точка в дневния ред за следващия Консулатитивен съвет по месото и яйцата. Трябва да започнем отнякъде, защото в момента ситуацията не е благоприятна”, допълни Божанков.

Вносните яйца от Украйна са с 40% по-ниска цена, спрямо българските

“И при яйцата и при пилешкото месо, благодарение на летния сезон и туристите има пазар, но засиления внос много пречи на  производителите. Такъв внос има отдавна, но сега е предимно от Украйна. Преди време беше и от Полша, Унгария и Македония. Проблемът идва от цената”, сподели още Божанков.

“Яйцата и пилешкото месо са доста оборотни стоки и там се разчита на малките мържове и големите обороти”, поясни Божанков.

“Има и доста контрабанда, с която трудно се справяме. Този проблем съществува много отдавна, не само със стоките от Украйна, но и от други страни като Полша и Унгария. Големите разлики в ДДС-то оказват влияние в желанието на контрабандистите, тъй като между 20% и 3% ДДС има едни 17%, които биха могли да бъдат печалба за някой”, допълва още той.

Съсресения в цените на пилешко месо и яйца

При цените на пилешкото месо има леки сътресения, но към момента цената е горе-долу прилична, тъй като суровините поетиняха.

При пилешкото, както и при свинското месо, съществува така наречената сезонност и традиционно цените през лятото се повишават поради големия брой туристи. Основната причина е факторът търсене и предлагане.

“През лятото търсенето винаги е по-високо и това е основната причина цените да се повишават. Отделно при свинското и при пилешкото месо голяма роля оказаха и инфекциозните заболявания като Африканската чума по свинете и птичия грип. Те нанесоха големи поражения на двата сектора, в резултат на което предлагането намаля, а търсенето се увеличи”, споделя Божанков.

“За сметка на това цената на яйцата падна, тъй като вероятно има много засилен внос от трети страни и това дебалансира пазара”, коментира той.

 

Павлина Георгиева завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. В Аgrozona приоритет са й биологичното земеделие и здравословните храни, розопроизводството, пчеларството, ловът и риболовът.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА