Блиц Димитър Греков: Държавата трябва да помогне за рекламата и продажбите на българските продукти в чужбина

Златко Златков
Златко Златков
4 Минути

Ще има хитови вина от 2013 г.

Светлана Трифоновска

– Г- н Греков, вашата прогноза за вината тази година?

– Гроздето е с изключителни качества, съчетанието между захар и киселини предполага, че ще има страхотни и червени и бели вина. Имаме голям потенциал, и мисля че ще имаме хитови вина от 2013 година. Но да не забравяме, все пак, че освен от гроздето, виното зависи и от технолозите.

– Пазара на българското вино?

– Много трябва да се работи по тази тема, защото нашите винопроизводители сами си търсят пазара, а това не е толкова лесно и така не може да имаш напълно успешен бизнес, ако си сам и държавата не ти помогне. Трябва да има национална политика по отношение на маркетинга, рекламата на виното, дори за реализация на самите продукти. Пък и въобще на българските продукти. Защото не е необходимо човек да идва в България за да установи, че има хубави вина. Ние трябва да  отидем на място в другите страни и да рекламираме продуктите си. Също така за да продаваме успешно качеството, трябва да е постоянно, както и количествата. Колкото и да е малко нашето производство, трябва да има регламентирани количества, за да издържим на пазара навън.

– Какво по-конкретно предлагате по отношение на рекламата?

– Рекламата навън не е по силите на един производител, как ще пробие сам в един Китай например? Смятам, че трябва да се направи организация, може би палата на виното, например, с участието на Министерството на земеделето и храните, която да подпомага, реализация на българска земеделска продукция вино, млечни и месни продукти, овошки, зеленчуци и т.н. Идеята ми е тази структура да подпомага изкупуването, съхраняването и реализирането на продукция, да е вид гаранция за чуждите клиенти. Чрез нея да може да се предлага на пазара навън. Не става дума за изземване на инициативата и функциите на частния бизнес, а за подпомагане на дейността му.

– Оказа се, че Полша има търговски палати на месото и млякото.

– Аз бих казал, че ние сме уникални и не виждам защо е необходимо да копираме. Швейцария си има своите национални открития да си ги ползва, Австрия също. Защото, къде на друго място се ражда толкова хубаво грозде, така изпечено от слънцето, но и така сочно.

 -Ще кажете ли нещо повече за френския съветник, който започва работа в министерството?

– Това не е прецедент в практиката на земеделието и храните. Съветник от Франция сме имали и преди присъединяването на страната към ЕС и той много ни е помагал тогава. В момента имаме съветник и от Германия. Той е изключителен специалист по браншовите организации, ще ми бъде в помощ при създаването на обща браншова организация, с която министерството да работи. Защото не може да има 34 организации по овцевъдство, излиза, че за всяка овца има организация.

– Г-н министър, вие сте специален гост на откриването на разширение на винарна Даробас в село Песнопой, която е създадена с френско български капитали. Какво е специалното на този винопроизводител?

– Винарната е малка, направена със собствени средства и показва как с малко пари може да се направи предприятие, което да осигурява и работа на хората в района. Тук всичко е било обезлюдено. Ако се огледате наоколо извън лозята и овощните градини ще видите, че всичко е в тръни. Важно е, че освен лозя, собственикът отглежда и десертно грозде и овощни градини, а винарската изба е завършек на цикъла на производството.

Златко Златков администрира agrozona.bg между 2012 и 2015 година. В неговия профил ще откриете някои публикации на нашите автори в този период сред които Светлана Трифоновска, Марта Йонкова, Анета Стефанова, Диляна Хараланова, Лилия Александрова, Петър Лазов, Георги Джендов и други

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА