Руското ембарго върху европейски земеделски стоки представлява огромна възможност за производителите в Китай. Това казва Лу Зуоки, генерален мениджър на китайския износител на плодове и зеленчуци Shandong Goodfarmer, дъщерна компания на най-големия производител на ябълки, джинджифил и чесън в Китай Shandong Agricultural International Trade. Според официалната страница на компанията продукцията й възлиза на около 300 000 т. годишно, пише FreshFruitPortal.com.
В продължение на години Китай беше най-големият износител на ябълки в света, но през миналата година Полша ги измести от челното място в тази класация, не на последно място заради големия руски пазар. Ембаргото за внос на европейски земеделски стоки ще промени това, тъй като Китай има потенциал да измести евтините полски ябълки на този пазар.
Китайските медии съобщават, че от началото на годината във всички провинции на руско-китайската граница се изграждат логистични и митнически пунктове и тържища. Shandong Goodfarmer вече е проучила възможностите за изграждане на логистични пунктове за търговия с Русия в град Манджурия, който е ключова точка за износ, намираща се на североизточната граница на Китай. Dili Group е друга голяма китайска компания, която се очаква да увеличи износа си за Русия. Генарлният мениджър на компанията Као Ксиний, цитиран от China Daily, заяви, че очаква през тази година компанията да увеличи с около 80% доставките си за руския пазар в сравнение с миналата. Дъщерната компания на Dili Group, Baorong Co., също използва новоизградената митническа зона в провинция Донгнинг. В провинция Баоронг също има нова митническа зона, а предстои да се създаде такава и на пристанище Суйфенхе в югоизточната провинция Хяйлонгджанг.
Ден след като Русия наложи ембаргото на западните си партньори, тя подписа споразумение с Китай за свободна търговия на определени стоки, включително за внос на плодове и зеленчуци от Китай и на дървесина от Русия. Според експерти износът на Китай за Русия ще се увеличи с 80% (487.58 млн. щ.д.) през тази година. Пред първата половина на годината той скочи с 20% до 800 млн. юана. Основен недостатък в тази ситуация е, че износът на китайски плодове и зеленчуци се извършва основно с тирове, което забавя доставките с около 20 дни, а железопътните линии между двете страни не са добре изградени, обяснява Лу Зуоки, цитиран от FreshFruitPortal.com.