„Активни потребители“: В 1/3 от уличния сладолед има ешерихия коли

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
3 Минути

Персоналът не спазва елементарна хигиена, лъжичките не са опаковани

В 73% от проверените пунктове за продажба на сладолед на открито са открити колиформи, а в 36% от случаите и ешерихия коли. Сладоледите с ешерихия коли съдържат и колиформи, сочат резултатите от изследване на 11 обекта за продажба на сладкото изкушение от асоциацията „Активни потребители“. При изследването таен клиент е закупил сладоледи от различните места и веднага след това те са доставени при специален режим за микробиологичен анализ. Пет са били основните въпроси, на които по време на покупката тайният клиент е трябва да отговори: дали персоналът е използвал ръкавици, има ли всеки вид сладолед отделен прибор за разсипване, стои ли той в хладилната витрина, има ли индивидуално пакетирани лъжички и дали се издава касова бележка.

В 3 от 11 обекта персоналът е бил с ръкавици, но в нито един от обектите не е имало отделни прибори за разсипване на сладоледите, нито пък са били в охладител. Най-масово приборът е накиснат в купа с вода при околна температура на въздуха от 30, а понякога и повече градуса, коментират от „Активни потребители“. При тези условия и изобилието от хранителни вещества (осигурени от остатъците на сладоледа в купата с вода) съдът с прибора за разсипване за броени минути се превръща в инкубатор за бактерии. От него микроорганизмите се прехвърлят обратно върху всички видове сладолед, както и в купичките на клиентите. Наличието само на един прибор за разсипване означава, че бактериите много бързо могат да заразят всички видове сладолед.

Още един потенциален източник на зараза са раздаваните лъжички за сладолед. В идеалният случай всеки клиент трябва да получава своя, индивидуално опакована стерилна лъжичка. Това е било установено от експертите само в един търговски обект. В останалите 10 лъжичките са били в насипно състояние върху витрината или в някоя купа където могат да бъдат опипвани от всички минали клиенти. В някои павилиони пък търговецът услужливо забождал лъжичката в сладоледа на клиента с мръсните си ръце, заключават от асоциацията.

Само в 8 от обектите са издали касова бележка при покупката, казват още от „Активни потребители“. Те настояват за предприемане на спешни мерки за мониторинг на търговците на сладолед както и на задължително обучение на персонала в павилионите за продажба.

 

Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА