Най-силно пострадалите посеви едва достигат 400 килограма от декар
Българският фермерски съюз (БФС) информира, че след екстремните студове през април, добивите от жътвата в Югоизточна България са под обичайните нива, а качеството на продукцията е сериозно компрометирано. Браншовата организация се позовава на коментара на Мариян Пеев, член на Български фермерски съюз (БФС), председател на земеделската кооперация “Мъглен” и на Българската асоциация за иновативно земеделие, съобщи БТА.
При рапицата добивите са 145 килограма от декар, което означава загуба на около 50 % от добивния потенциал. Пшеницата, в зависимост от степента на поражение, дава между 400 и 550 килограма от декар, при очаквани добиви от около 650 килограма от декар. Най-силно пострадалите посеви едва достигат 400 килограма от декар. Семената са дребни, с нисък хектолитър и липса на тегло – признак за стресово развитие след мраз и внезапни горещини, обяснява Мариян Пеев.
Смесените стопанства като “Мъглен” търпят двоен удар – освен зърнените култури, сериозно са пострадали и овошките. Обезщетенията от държавата все още не са изплатени.
В тази обстановка земеделците са изправени пред несигурни прогнози и реални загуби, подчертават от Българския фермерски съюз.
Пшеницата се търси на около 300 лева за тон, а ечемик – на 280 лева за тон. При добив от 500 килограма от декар, стопанствата са в загуба. По думите на Пеев, реалната цена, при която производството има икономическа логика, трябва да бъде поне 400 лева за тон. “Не всичко се свежда до разплащания с доставчици на семена, торове, препарати и ренти. Всеки разход трябва да се осмисли стратегически, защото грешката може да е фатална”, коментира Пеев, допълвайки, че земеделието в този момент изисква не просто усилия, а прецизност – в технологиите, в управлението и в прогнозата.
В условията на несигурност Пеев вижда решение в добре адаптирани агрономически практики и в технологиите, разработени от Българската асоциация за иновативно земеделие (БАИЗ). Според него единственият начин да се подготви следващата кампания, без да се затъне в загуби, е да се инвестира в решения, които реално намаляват риска и оптимизират разходите. Картината не е лесна, но стратегията започва с ясно осъзнаване на реалността – и с отказ от илюзии, че само трудът е достатъчен, подчертава той.