Украйна е удвоила износа на маслодайни семена, най-голям ръст при слънчогледа

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
3 Минути

Топ 5 сред купувачите са Румъния, Турция, Полша, България и Германия

Стойността на износа на семена и маслодайни семена от Украйна през 2022 г. възлиза на почти $3,8 милиарда, което е с 54% повече от година по-рано, съобщават от Институт по аграрна икономика в Украйна.

„Количествените обеми на доставките на основните стокови позиции от тази група продукти на външните пазари са се увеличили общо приблизително два пъти“, отбелязва Николай Пугачов, заместник-директор на института.

Износът на рапица във физическо изражение нараства от 2,7 млн. т през 2021 г. на 3,1 млн. т през 2022 г., а на соя съответно с 0,9 млн. т – до 2,0 млн. т. Най-осезаем е ръстът на износа на слънчоглед – от 0,08 милиона тона през 2021 г. до 2,8 млн. тона през 2022 г., информира ученият.

Според него основните купувачи на украински маслодайни семена и масло през 2022 г., както и през предходните години, са страните от Азия и Европа.

„Характерна особеност на 2022 г. беше по-нататъшното укрепване на позицията на Европейския съюз сред пазарите за плодове и семена от местни маслодайни култури. Миналата година страните от този регион са закупили повече от 3/4 от стойността на доставките на всички маслодайни семена от Украйна“, отбеляза Николай Пугачов.

Топ 6 купувачи на украински маслодайни семена: Румъния (дял в износа 18,6%); Турция (13,7%); Полша (12,7%); България (11,5%); Германия (8,1%); Унгария (7,1%). Тези страни осигуряват 72% от приходите от износ.

През 2022 г. продължава намаляването на обема на експортните доставки при соевото масло – 237 хил. тона (-2%), като спад е отчетен и при рапичното масло – 66 хил. тона (-60%), каза експертът.

В групата на мазнините и маслата слънчогледовото олио от местно производство остава определящ продукт за експортните пазари. През 2022 г. износът й от Украйна възлиза на 4,3 млн. тона, което е с 16% по-малко от 2021 г. Приходите от продажба на слънчогледово олио възлизат на 5,5 милиарда долара, което е с 14% по-малко от предходната година, каза Николай Пугачов.

По думите му през 2022 г. има значителни промени в класацията на основните купувачи на слънчогледово олио, като топ 10 изглежда така: Полша (13,3% дял в износа); Индия (13%); Турция (11,2%); Румъния (7,2%); Холандия (6,6%); Китай (6%); Италия (5,4%); България (4,9%); Испания (4,4%); Ирак (3,3%).

Заедно тези страни натрупват повече от 75% от стойността на доставките на украинско слънчогледово масло за външните пазари.

СВЪРЗАНИ НОВИНИ
Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама