Все повече бариери на общия пазар на храни в ЕС

Агрозона
Агрозона
4 Минути

Общия пазар на ЕС става все по фрагментиран. Това заяви днес в София Мела Фреуен, генерален директор на сдружение Храни и напитки Европа. Редица държави от ЕС налагат специфични изисквания за продукти на интернационални компании от хранителния бранш. Италия и Франция например са поставили изисквания задължително на етикетите да се изписва страна на произход. Конкретно на Апенините при пица с месо, на етикета трябва да се посочва откъде са мръвките. Когато италианския потребител види, че месото не е от родината му се отказва от покупката, посочи Фреуен. Тя даде и друг пример, който се отнася за производството на френски сирена. Париж е поставил в последно време изискване също да се изписва страната на произход на основната суровина – краве мляко. Патриотично настроените купувачи от Франция дори не пазаруват млечни продукти, ако суровината в тях не е родна. От това са пострадали най-вече белгийските фермери, които се намират на 5-10 км от границата и досега пласираха продукцията си в съседна Франция.

По отношение на горещия въпрос за двоен стандарт на храните, Фреуен бе категорична, че хранителната индустрия в ЕС не дели потребителите на две категории. Тя посочи, че за бранша от много голямо значение са местните вкусове. Фреуен даде пример с рибните пръчици и посочи, че децата в нейната родина – Ирландия, не обичат риба, затова рибните пръчици съдържат там повече тесто отколкото риба. Подобна храна обаче би предизвикала възмущение и може да се приеме за двоен стандарт в друга страна от ЕС. Тя посочи още, че нейните сънародници обичат сиренето да е доста по-солено, в Италия обаче не се използва почти никаква сол, което също би се приело некоректно за двоен стандарт.

Българската хранително-вкусова промишленост не произвежда храни второ качество. Това каза за БГНЕС Яна Иванова, изпълнителен директор на новоучреденото Сдружение „Храни и напитки България“. „А ако има някаква разлика в храните, тя е с цел производителите ни да могат да отговорят на вкусовете на нациите. Някъде обичат по-солено затова влагат повече сол, другаде обичат по-безсолно и затова слагат по-малко сол. Това обаче не означава, че стоките, които са за нашия и чужд пазар са с различно качество, защото би струвало твърде скъпо на един производител да прави храни с различни качества“, заяви Иванова. Тя каза още, че целта на новосформираното сдружение е да обедини бранша и да се бори за решаването на проблемите в сектора и увери, че няма да премълчават неудобните въпроси пред онези, от които зависи решаването им.
Яна Иванова добави, че целта на организацията е да работи за създаването на по-благоприятна среда за развитие на хранителната индустрия в България, както и за засилване на саморегулацията в сектора и изтъкна, че вече към организацията им са се присъединили 11 от най-големите компании в областта на хранително-вкусовата промишленост у нас, сред които „Девин“, „Нестле“, „Монделийз България“, Данон Сердика“, „Кока Кола България“, „Кока Кола Ботълинг Къмпани България“, Престиж-96“, „Интерснак България“, „Марс Инкорпорейтед“ и др., съобщи БГНЕС.
СВЪРЗАНИ НОВИНИ
Avatar photo
Автор: Агрозона
Agrozona.bg e информационен сайт, който представя последните новини и анализи в сектор „Земеделие”, Хранително-вкусовата промишленост и предприемачество в селските райони. Тук ще откриете полезна информация, свързана с възможностите за национално и европейско финансиране на българските фермери, промени в българското и европейското законодателство и тенденциите в селското стопанство в България, Европейския съюз и по света.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама