Хранителни продукти, които са свързани с мястото си на произход носят повече икономически и социални ползи на селските райони и промотират устойчивото развитие, това сочи ново проучване, цитирано от ФАО.
Храни с регистрирано географско означение формират годишен търговски оборот от над 50 млрд. долара в глобален мащаб. Тези продукти имат специфични характеристики, качество и репутация въз основа на географския си произход.
Проучването “Оздравяване на системите за устойчиви храни чрез географски означения” на ФАО и Европейската банка за възстановяване и развитие анализира икономическото влияние на географските означения чрез 9 конкретни примера. Сред разгледаните примери са колумбийското кафе, зелето футог от Сърбия, вид индийски чай, шафран от Мароко, сирене от Швейцария и вино от Бразилия.
Във всички разгледани случаи регистрираното географско означение е повишило съществено цената на крайния продукт с между 20 и 50%. Причината е, че поребителите свързват конкретни характеристики като вкус, цвят, текстура и качество с това, че произхождат от конкретен географски район. Затова в името на по-добрите показатели са и готови да платят по-висока цена.
По думите на Емануел Хайдиер, старши икономист в инвестиционния център на ФАО географските означения са подход към продукта, който е свързан с маркетинговите системи, имат социално, екологично и културно измерение. Те може да са и пътят към устойчиво развитие за местните общности.