16-годишен технолог владее уроците на бизнеса

Кирил Александров
Кирил Александров
5 Минути

„Семейството ни се занимава с производство на продукти от козе мляко. Имаме собствена ферма в Банско и мандра в Разлог. Всичко с нашия бизнес започва през 2009 г.“, разказа пред „Агрозона“ Георги Мутафчиев. Той е на 16, но това не му пречи да участва активно във фамилния бизнес. Разказва, че семейството му първо е построило ферма и е започнало със 70 кози майки. Изкупната цена на млякото и други условия на реализацията на продукцията обаче били неблагоприятни и фамилията решава да затвори цикъла на производство.

Така четири години след създаване на фермата става факт и мандрата, която е изградена и оборудвана по европейски стандарти. От март тази година и мандрата “Козле ООД”, и фермата вече са биосертифицирани, след като са минали преходен период от 2,5 години, разказва младият производител. В годините е нараствал и броят на животните – те вече са 200 като семейството се старае да поддържа селекция от автохтонната порода Местна дългокосместа коза. „Тези кози са рядко разпространени, малко са хората, които все още се занимават с развъждането им и затова решихме да запазим тяхната популация.“, казва Георги, за когото няма тайни в семейния бизнес. За породата е характерно, че млякото е с много високо качество и от него се получават висококачествени продукти. Животните са на свободна паша почти през цялата година. Само през зимата се хранят на ясла, а фуражът се добива от собствени посеви на стопанството.

Развитие въпреки кризата

koziНа въпроса кое кара един 16-годишен тийнейджър да се отдаде до такава степен на дейността, започната от семейството му, Жоро без да се замисли, казва: „Този бизнес след 3-4 години ще бъде мой реално погледнато и затова трябва да помагам на родителите си, за да можем да го развием до такава степен, че той не само да издържа семейството, но и да има перспектива за развитие и в бъдеще.“ Георги вижда сериозни възможности занапред, заради нарастващия интерес към биологично чистите храни. По думите му, най-малкото, което фамилията може да извлече от производството, е това, че има възможност да консумира качествени сирене и мляко. За момента фермата работи за вътрешния пазар, но има сериозен интерес за доставки от САЩ, Катар и Гърция. „В момента сме в период, в който се равиват маркетинговите мрежи, увеличава се и асортиментът на продуктите. За мен е интересно да видя как се случват нещата, свързани с предприемачеството и развитието на собствен бизнес в период на икономическа криза и в България. Наслушал съм се достатъчно на мнения, че в България нищо не става. Всички мнения са негативно настроени, но аз продължавам да си твърдя, че нещата могат да станат с достатъчно упоритост и любов.“, споделя Жоро.

Фирмата предлага прясно и зряло козе сирене, отлежало над 2 месеца. От тази година в асортимента има и пастьоризирано козе мляко, както и кисело мляко. При положение, че производството е сертифицирано, автоматично и всеки нов продукт е с био сертификат.

Бизнес и образование – ръка за ръка

Тъй като отдавна наблюдава работата на майка си – технолог на производството, Жоро е почти sireneтакъв. Вече е направил сам няколко партиди. Сиренето е станало чудесно, гордее се младежът. През учебната година, когато трябва да посвети време на образованието си, Георги е по-малко зает с производството. Тогава поддържа фейсбук страницата на фирмата. В събота или неделя, когато е по-свободен от учебни дейности, помага в доставките. Категоричен е, че тези ангажименти по никакъв начин не пречат на ученето: „Даже ми помагат да видя, че светът не е само смартфони, часовници и скъпи дрехи.“ Казва, че човек от време на време трябва да поработи при животните, за да види как се изкарват парите.

Приятелите на Георги подхождат по различен начин към отдадеността на момчето към семейния бизнес – някои от тях се радвали на ентусиазма му, други считали работата във фермата за унизителна. Това обаче не е повод за притеснения от страна на тийнейджъра, който подхожда философски: „Някои хора просто се основават на предразсъдъци.“

Фирмата на семейството членува в Slow Food – България и Българска асоциация Биопродукти. Благодарение на това участва в различни панаири и изложения и популяризира производството си. „Кооперирането е една от основите на стабилното изграждане на бизнеса“, заключава 16-годишното момче.

 

Анета Стефанова

Кирил Александров работи като журналист от 2006-а година. Преди да работи в Agrozona.bg, е бил част от екипите на Агенция "Фокус", сп. Тема и сайта Expressnews.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА