1,2 млрд. лева оборот в производството на насъщния годишно

Екип на Агрозона
Екип на Агрозона
7 Минути

Около 1,2 млрд. лева е годишният оборот на компаниите от сектор хлебопроизводството и сладкарство, но фирмите често работят със символична норма на печалба. „В момента браншът хлебопроизводство и сладкарство няма с какво да се похвали, защото при нас продължава остро да стои въпросът с наличието на сив сектор, който е около 50 %. Това е обусловено от нормативната уредба, която съществува и от липсата на адекватен и постоянен контрол.“, така представи ситуацията в подотрасъла, чийто продукти всеки ден са на трапезата на българина Мариана Кукушева, председател на Националния браншови съюз на хлебарите и сладкарите. kukusheva_2В момента светлата част на бизнеса е ползвател на утвърден стандарт „България” за брашно и хляб. По данни на хранителната агенция 100 компании са заявили, че работят по УС „България“. „Това е единствения утвърден стандарт в хлебопроизводството, който защитава качеството и има проследяемост от нивата до трапезата. Контролът се прави от агенцията по храните, а като интелектуална собственост е притежание на Браншовия съюз на хлебарите и сладкарите за хляба и на Съюза на мелничарите за брашното.“, каза още Кукушева. Този стандарт показва, че физическия контрол е напълно възможен във всеки етап от производството, а търсенето на изделия по стандарт се увеличава. „За съжаление обаче стандартът, който бе вкаран в Наредба № 9 за училищното и детско хранене не влезе в действие навсякъде. Всеки ден виждаме отвратителни примери на прахосване на обществени пари под мотото изхранване на нашите деца.“, констатира експертът. Данните сочат, че въпреки сивия сектор има и устойчиво развиващ се бял сектор в бранша хлебопроизводство и сладкарство. България е страна, която произвежда сама суровината за производство на различни видове хляб, ние участваме на европейския пазар със замразени хлебни и сладкарски изделия. А замразяването е единствената алтернатива на химията. В същото време броя на работещите в сектора не е намалял, дори се е увеличил. „Имаме недостиг на специалисти в областта и е трудно се мотивират млади хора да работят в нашия бранш. Това се дължи на факта, че наблюдавайки работата на едно предприятие от сивия сектор, където хигиенните и здравословни условия са лоши, няма начин един млад човек ще поиска да бъде хлебар. Истината е, че в модерното производство на България, работещите са образовани и модерни, с поглед към световните тенденции. Ние ще покажем тези млади хора, които се грижат за белия хляб на България, които работят денонощно и в почивните дни за това хлябът на българина да е гарантирано вкусен, полезен и здравословен.“, сподели още Кукушева.

Според нея белият бизнес на България не се оплаква от липсата на възможности да реинвестира своите печалби и от липсата на възможности да се развива. „Обратното е. Единственото, за което апелираме е да има по-голям, всеобхватен и постоянен контрол от страна на институциите. Това би могло да се постигне с промяната на нормативната уредба.“, каза още тя. Една от тези промени е дългоочаквания и дългоработен от всички браншови организации Закон за храните, който се очаква да бъде разгледан активно след президентските избори. Към момента е минала безпроблемно и дерогацията в Брюксел. „Трябва да признаем, че има няколко забележки, които в никакъв случай не спират придвижването и разглеждането на закона. Те по- скоро са свързани с технически компоненти. Забележки по отношение на съдържанието и мотивите на Закона за храните, изработен от браншовите организации, съвместно с изпълнителната власт всъщност няма.“, уточниха от браншовата камара на хлебарите.

Преетикетирането на храните продължава да е невъзможно и след забележките на Европейската комисия. „Отсега трябва да успокоим българските потребители, че лошата практика да се преетикетират храни с изтичащ срок на годност, както и да се крие от потребителя тяхното оригинално съдържание и наличието на алергени с влизането на сила на предложените промени ще бъде забранено. „, уточни още Кукушева.

 

 

Задължителна регистрация на дистрибуторите

Всички обекти, които произвеждат хляб, закуски и сладкарски изделия трябва да минат през задължителна пререгистрация. Ще има достатъчно дълъг, но не повече от 6 месеца срок за изваждане на документи по Закона за устройство на териториите, така че обектите да подлежат на задължителен санитарен и строителен контрол. Да не забравяме, че в тези обекти работят хора и влизат потребители, коментира Кукушева.

bread_1

Предвидена е задължителна регистрация на дистрибуторите на хляб. Това е онова сиво звено по веригата, което взема произведения на сиво хляб и го транспортира до точката, от която потребителят купува хляб. Затова е заложено да има задължителна регистрация със необходимите документи, а не всеки да разнася насъщният из страната безконтролно.

Много важно е изискването за регистрация на моторно-превозните средства, които превозват хляб и хлебни изделия. Те ще бъдат обозначени със специален стикер, така че контролът и обществения поглед да бъдат ясни и при движение на автомобила. Последното, касаещо бранша, е нашето участие в Консултативния съвет по храните, защото това е орган, който може и трябва да предлага адекватни мерки за борба със сивата икономика, за изсветляване  на сектора, за постигане на по- добро качество и всичко това в името на българския потребител, категорична е Кукушева.

 

Най-тежката санкция е за измамата с ГМО храни

Според новия Закон за храните най- тежките нарушения са свързани с измамата с храни и със заблудата на потребителя по отношение на съдържание на ГМО организми. „Вече проведохме заседание на Управителния съвет и сме категорични, че бизнес оператора, който си позволява да оперира на пазара с храни, съдържащи ГМО организми без това да е изрично посочено с достатъчно голям размер на буквите на опаковката на продукта всъщност трябва да понесе възможно най- тежко финансово наказание, а при рецидив да бъде затворен завинаги неговия обект.”, каза още шефът на хлебопроизводителите.

 

Agrozona.bg e специализиран новинарски сайт за бизнес и земеделие. Нашата цел е да информираме своите читатели за новостите и добрите практики в агробизнеса у нас и по света. Agrozona.bg Ви предоставя експертни анализи и съвети за успешна реализация в сектора, а също така информация за важни срокове и събития. При нас ще намерите още и интересни и полезни съвети за вашето хоби. Екипът на Агрозона подготвя цялото съдържание на сайт и списание Агрозона. В него участват 4 журналисти, както и стажантите, които се учат на аграрна журналистика в редакцията на Агрозона

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА