Пивоварната компания “Загорка” подготвя инвестиция в производството си за 4 млн. евро през следващата година. Намерението разкри в интервю за информационна агенция SeeNews изпълнителният директор Николай Младенов. От компанията обаче не дават много информация по проекта, уточнява “Капитал Daily”. Oттам обаче подсказаха, че чрез него се надяват да се превърнат в “най-зелената” пивоварна компания в България.
Новината се появява дни след откриването на “зелен” склад на дружеството, който е първият по рода си в България. Старозагорската компания вложи в него над 2 млн. лв., а строителството му отне почти три години. Замислен като звено, което да подсили логистичната база на “Загорка”, съоръжението се превърна в единственото засега в страната с екологичните технологии, които са внедрени в него. Разположен на площ 3 хил. кв.м, складът е с високи показатели за енергийна ефективност, използва много по-малко природни ресурси от други складове с подобни размери, а отпечатъкът от дейността му върху околната среда е минимален. Дизайнът на помещенията е направен така, че максимално да се оползотворява дневната светлина, включително в помещенията без прозорци. В тях са поставени Solar Tube устройства с огледала, които пренасят светлината до тези помещения.
Освен със стандартните изолации и соларни панели на покрива складът е съоръжен с инсталация за събиране и оползотворяване на дъждовна вода, както и с естествени системи за вентилация и климатизация. Тъй като произвежданият продукт в пивоварната изисква поддържането на определена температура, в склада е осигурена автоматизирана система за поддържането на зададените градуси, включително чрез датчици на прозорците, които при отваряне спират климатизацията, както и чрез системи за бързо затваряне на вратите. Около самия склад са засадени “зелени стени” от растения, които улавят праха във въздуха.
С инвестициите на “Загорка” се затвърждава тенденцията пивоварните компании да са сред най-активните и иновативните в страната. Въпреки кризата през миналата година индустрията е вложила 68 млн. лв. в модернизации по данни на Националния статистически институт. Ивана Радомирова, председател на Съюза на пивоварите, обясни, че парите са били насочени основно в производствено оборудване, в модернизация на инсталациите, в нови продукти и опаковки. Следва да се отчете обаче, че в тази сума влиза и изграждането на нов пивоварен завод във Велико Търново. Инвестиционната активност в бранша се забелязва и от анализаторите на EY (Ernst&Young), според които добавената стойност, генерирана от пивоварния сектор в България, възлиза на 160 млн. евро.