Въвеждат цветово етикетиране на храните до края на 2018 г.

Георги Узунов
Георги Узунов
3 Минути

До края на 2018 г. ще бъде въведено цветното етикетиране на храните у нас. Целта е по-лесно да разпознаваме кои са полезните, неутрални и вредни храни на пазара. Цветните кодове ще показват на потребителите каква е степента на съдържание на сол, захари, мазнини и наситени мастни киселини в конкретния продукт.

Кодовете се въвеждат постепенно в рамките на ЕС. Новите етикети трябва да са навсякъде до края на 2018 г. Те ще се появят тестово в магазините в избрани страни от ЕС. Компаниите очакват да съберат данни за потребителските възприятия до края на 2020 г.

При продукти с червен цвят, знакът ще означава надвишаване на препоръчителното за съответния грамаж съдържание на сол, захар или мазнина. Жълт цвят означава, че се доближава таванът на допустимото ниво, а зелен, че храната е здравословна.

Новата система за етикетиране е частна инициатива на мултинационалниetiketi-hraniте компании Монделиз Интернешънъл Нестле, ПепсиКо, Кока-Кола и Юниливър. Идеята цели да се помогне на Брюксел в намерението да се въведе хармонизирано етикетиране на хранителния състав върху опаковките. Схемата е отворена за всяка организация, която реши да я въведе.

Цветните кодове имат реален потенциал да увеличат броя на хората, избиращи здравословно меню на хранене в ежедневието си. Цветните акценти в поднасянето на информацията я правят по-видима и така улесняват потребителите в избора им, аргументират се от компаниите.

Усъвършенстваната система за етикетиране на хранителния състав с цветово кодиране (ENL) надгражда вече съществуващата в ЕС монохромна схема на препоръчителен дневен хранителен прием, която е позната на над 500 млн. потребители, като добавя цветове към стойностите, които отразяват хранителното съдържание на действително консумирана порция.

При разработване на ENL схемата компаниите се консултираха с научни експерти и специалисти по храненето, сътрудничиха си със страни членки, неправителствени организации и други заинтересовани страни от обществеността, за да предоставят обективна обратна връзка.

Основен двигател за ENL са потребителските възприятия. Първоначалното предложение възникна в резултат на факта, че цветните етикети имат потенциала да увеличат броя на хората, правещи здравословен избор с 18%, което води до 4% намаление на приема на калории.

Резултатите от проучване по темата показват, че хората са положително настроение към промяната в етикетирането на продуктите. Според изследването 8 от 10 потребители смятат, че ENL етикетът е лесен за разбиране и им помага да преценят хранителния състав на храни или напитки, като им позволява да направят информиран избор с един поглед. Респондентите конкретно са отговорили, че предпочитат цветен етикет спрямо монохромен етикет с препоръчителен дневен прием.

item_etiket31

Друга промяна, която съпътства новите етикети е, че европейските потребители предпочитат етикетиране „на порция“ пред етикетиране „на 100 г“, когато става въпрос за сравнение на съдържание на хранителни вещества на различни продукти, използвайки етикет с цветово кодиране.

Проучването е проведено сред 3500 потребителя в 7 страни-членки на ЕС.

Георги Узунов е в сферата на журналистиката от 7 години. Работил е за национални медии като Радио "Фокус", Дарик Радио и Националното радио. Завършил е бакалавър "Журналистика" в Софийския университет, а магистратурата му е в специалност "Журналистика, Продуцентство и Финанси".

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА