В Сърбия не са чували за растителни мазнини в млякото

Златко Златков
Златко Златков
3 Минути
Община Ниш финансира контрола на сирене и мляко на малките фермери на пазарите
 

В Сърбия дори не са чували, че се влагат растителни мазнини в млечните продукти. Това стана ясно по време на семинар  в Трън, организиран от фондация „Стамен Григоров“, като част от  проект за трансгранично сътрудничество между България и Сърбия “Укрепване на капацитета на производителите и преработвателите на мляко”.

Иван Павлович, общински служител в община Ниш трудно разбра въпроса на български журналисти, присъствали на събитието, какво е това растителна мазнина в млякото и сиренето. Той обясни, че малките животновъди могат да продават спокойно продуктите си на пазара, без това да представлява някакъв сериозен проблем за контролните власти, както и за клиентите. Той обясни, че общината в Ниш субсидира проверките за качество и безопасност на млечните продукти по отношение на дребните и домашно произведените сирена, кашкавали и млека. Всъщност в Сърбия все още се яде истинско мляко, сирене и кашкавал, които зреят необходимите 60 дни, а понятието внос на мляко е напълно непознато.

Според предвидените дейности по проекта се извършва анкетно проучване сред 50 животновъдни стопанства и млекопреработвателни предприятия от пограничните области . Специално разработената анкета  е предвидена за да очертае картината на място за тези региони.  Анкетьори, съвместно със специалисти обикалят всеки един животновъд и малки млекопреработвателни предприятия от пограничните области  Видин, Монтана, Перник, Кюстендил и София област, като набират необходимата информация, както и оказват методическа помощ на място. Тя е насочена предимно към чистотата на млякото, измиване, почистване и използване на съвременни методи за получаване на качествено и екологично чисто мляко, което се преработва в екологични млечни продукти. Ветеринарно-медицински специалисти оказват помощ на място във фермите и дават необходимата информация и методически оказания на животновъдите. На хората, занимаващи се с добиване на мляко и неговата преработка експерти използват знанията си и възможностите, които предоставят европейските програми, както и начините за кандидатстване по тях. Много голяма е възможността за използване на средства, която предоставя Наредбата за директни продажби и начините за използване на тези средства за закупуване на хладилни вани и друго оборудване, с което фермерите сами могат да произвеждат млечни продукти и да ги продават на територията на областта, в която се намират. Съдействие за информационната кампания и за насърчаване на използването на средства по Наредбата за директни продажби оказва Министерството на земеделието и храните в България , дирекция „Животновъдство“.  Много са малко животновъдите, които са се възползвали от възможностите на Наредбата за директни продажби и проектът на фондация „Стамен Григоров“ дава възможност информационната кампания на МЗХ да достигне до  онези стопани от пограничните региони, които нямат информация. Вече има и желаещи след като научиха за финансовите възможности и то благодарение на реализирането на проекта за трансгранично сътрудничество.

Юлия Григорова, председател на фондация "Стамен Григоров"

Юлия Григорова, председател на фондация "Стамен Григоров"

Светлана Трифоновска

Златко Златков администрира agrozona.bg между 2012 и 2015 година. В неговия профил ще откриете някои публикации на нашите автори в този период сред които Светлана Трифоновска, Марта Йонкова, Анета Стефанова, Диляна Хараланова, Лилия Александрова, Петър Лазов, Георги Джендов и други

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА