В Сърбия дори не са чували, че се влагат растителни мазнини в млечните продукти. Това стана ясно по време на семинар в Трън, организиран от фондация „Стамен Григоров“, като част от проект за трансгранично сътрудничество между България и Сърбия “Укрепване на капацитета на производителите и преработвателите на мляко”.
Иван Павлович, общински служител в община Ниш трудно разбра въпроса на български журналисти, присъствали на събитието, какво е това растителна мазнина в млякото и сиренето. Той обясни, че малките животновъди могат да продават спокойно продуктите си на пазара, без това да представлява някакъв сериозен проблем за контролните власти, както и за клиентите. Той обясни, че общината в Ниш субсидира проверките за качество и безопасност на млечните продукти по отношение на дребните и домашно произведените сирена, кашкавали и млека. Всъщност в Сърбия все още се яде истинско мляко, сирене и кашкавал, които зреят необходимите 60 дни, а понятието внос на мляко е напълно непознато.
Според предвидените дейности по проекта се извършва анкетно проучване сред 50 животновъдни стопанства и млекопреработвателни предприятия от пограничните области . Специално разработената анкета е предвидена за да очертае картината на място за тези региони. Анкетьори, съвместно със специалисти обикалят всеки един животновъд и малки млекопреработвателни предприятия от пограничните области Видин, Монтана, Перник, Кюстендил и София област, като набират необходимата информация, както и оказват методическа помощ на място. Тя е насочена предимно към чистотата на млякото, измиване, почистване и използване на съвременни методи за получаване на качествено и екологично чисто мляко, което се преработва в екологични млечни продукти. Ветеринарно-медицински специалисти оказват помощ на място във фермите и дават необходимата информация и методически оказания на животновъдите. На хората, занимаващи се с добиване на мляко и неговата преработка експерти използват знанията си и възможностите, които предоставят европейските програми, както и начините за кандидатстване по тях. Много голяма е възможността за използване на средства, която предоставя Наредбата за директни продажби и начините за използване на тези средства за закупуване на хладилни вани и друго оборудване, с което фермерите сами могат да произвеждат млечни продукти и да ги продават на територията на областта, в която се намират. Съдействие за информационната кампания и за насърчаване на използването на средства по Наредбата за директни продажби оказва Министерството на земеделието и храните в България , дирекция „Животновъдство“. Много са малко животновъдите, които са се възползвали от възможностите на Наредбата за директни продажби и проектът на фондация „Стамен Григоров“ дава възможност информационната кампания на МЗХ да достигне до онези стопани от пограничните региони, които нямат информация. Вече има и желаещи след като научиха за финансовите възможности и то благодарение на реализирането на проекта за трансгранично сътрудничество.
Юлия Григорова, председател на фондация "Стамен Григоров"
Светлана Трифоновска