Украйна ще остане сред лидерите на пазара на слънчогледов шрот

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
2 Минути

През сезон 2022/23 г. Украйна ще запази водещата си позиция на световния пазар на слънчогледов шрот, въпреки намалението на износа с 11%

„През първите четири месеца на текущия сезон Украйна е изнесла 1454 хиляди тона слънчогледов шрот, надвишавайки миналогодишната цифра с 0,5%. След спада на месечните доставки до 50-60 хиляди тона поради избухването на руската война на територията на Украйна, към края на миналия сезон износът се възстанови до 285 хиляди тона“, коментира Светлана Купреева, анализатор на пазара на маслодайни семена в UkrAgroConsult.

През този сезон продължава ръстът на доставките, каза тя. Средномесечният обем на износа за първите четири месеца е 364 хил. тона при миналогодишен за същия период – 362 хил. тона.

В структурата на износа се наблюдава концентрация на доставките в две ключови направления – Китай и страните от ЕС, чийто дял нараства поради други направления.

„Ролята на пристанищата за осигуряване на такова ниво на износ не може да бъде подценявана. Зърненият коридор си свърши работата. Възстановяването на доставките на слънчогледов шрот за Китай стана възможно в периода на зърнения коридор. Териториалната близост и възможността за използване на алтернативни логистични пътища доведоха до увеличаване на износа на слънчогледов шрот за страните от ЕС“, подчерта Купреева.

 

Експертът обяви и перспективите за производствен сезон 2022/23:

  • възможно забавяне на доставките за страните от ЕС през следващите месеци от сезона, предвид високия внос на слънчоглед от Украйна и ръста на вътрешната преработка;
  • Китай, който отбелязва възстановяване на броя на свинете, остава водеща маркетингова дестинация. Сега обаче търговците са изправени пред задачата да получат отново разрешение и да формират нов регистър на износителите на слънчогледов шрот в съответствие с изискванията на китайското законодателство;
  • Основното условие за пълното реализиране на експортния потенциал е функционирането на зърнения коридор.

 

Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА