Стартира инициативата „Достъпно за вас“ за продукти от малката потребителска кошница

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
3 Минути

Търговците сами ще се включват в нея, коментира министърът на икономиката Богдан Богданов

Министерството на икономиката и индустрията започва инициатива “Достъпно за вас”. Тя има за цел да се предложат достъпни цени за потребителите на продуктите от първа необходимост. Това обяви министърът на икономиката Богдан Богданов по време на форум за търговия, организиран от Сдружението за модерна търговия (СМТ).

По думите му идеята, която предстои да бъде обсъдена с бизнеса, е всяка седмица веригите, които решат да се включат, да предлагат храни на възможно най-ниската за тях цена от няколко основни групи – хляб и зърнени храни, месо и месни продукти, млечни продукти, яйца, които са в малката потребителска кошница. „Ако успеем да обединим усилия и разчитаме на пазарни механизми, бихме могли да постигнем по-добри ефекти“, подчерта Богданов. Той допълни, че в инициативата могат да се включат и магазини, които продават и нехранителни продукти.

„Като привърженик на пазарната икономика и свободната конкуренция, за разлика от предишни опити да се вмени на търговските вериги да продават продуктите под определена цена или да имат таван на надценките, този път инициативата е на принципа на доброволното партньорство и синхрон между държавата и бизнеса“, изтъкна той.

Богданов посочи, че се планира кампанията да стартира през ноември месец. „Идеята е търговските вериги да поставят своеобразно информационно табло с най-добрата за потребителите цена, на която могат да се предложат някои от продуктите от дадена стокова група. „Чрез кампанията ще се постигне и информираност на потребителите“, каза още Богданов и допълни, че фиксираните цени на седмична база ще се подават и на НСИ.

По неговите думи кампанията няма задължителен характер и няма да бъдат налагани административни ограничения, напротив – ще бъде отворена възможност за конкуренция и за повишаване информираността на българските потребители.

Министърът призова търговските вериги да работят по-тясно и с производителите. Той акцентира, че инициативата не трябва да става за сметка на производители или дистрибутори на по-ниско ниво от веригата за доставки. По тази причина ведомството ще предложи на желаещите да се включат в инициативата да се съобразят с механизма Green paper на ЕК за най-добри практики между търговците във веригата на доставките, където основно се визират хранителните продукти.

За да бъдат информирани повече потребителите, Министерството на икономиката предлага продуктовата кошница за съответната седмица да се включи в брошурите на веригите, включително и в дигиталните им издания.

Богданов обяви, че от страна на Министерството на икономиката ще бъде предложен конкретен базов механизъм, който ще послужи за основна рамка, с която всеки един, който реши да се включи в инициативата следва да се съобрази.

Министърът подчерта, че ефектът от инициативата ще бъде проследяван на седмична база, включително и чрез Държавната комисия по стокови борси и тържища и чрез осигуряване на информация за цените през Комисията за потребителите (КЗП).

Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА