Стагнация на пазара на вино, HoReCa каналите с най-голям спад

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
6 Минути

Търсенето ще се възстановява дълго след приключване на пандемията

През 2019 г., след тригодишен растеж, пазарът на вино в ЕС регистрира намаление с малко под 3%, се отбелязва в анализ на IndexBox „ЕС – вино – анализ на пазара, прогноза, размер, тенденции и статистика“. Така стойността му достига до 35,3 млрд. долара, отбелязват аналитиците. Консумацията също отчита лек спад. Докладъд показва, че през последните години най-бърз растеж секторът е отбелязал през 2017 г., когато започва увеличение с 3,8% от година на година. През разглеждания период пазарът достига пик на реализация от 38,9 млрд. долара.

 

Кои са първенците

Страните с най-голям обем на консумация на вино през 2019 г. са традиционни за Стария континент: лидер е Испания (3,5 млн. тона), следвана от Италия (3,4 млн. тона) и Франция (3,3 млн. тона), представлявайки  61% от общото потребление. От 2013 до 2019 г. най-бърз темп на растеж отбелязва Италия, докато консумацията на вино за останалите лидери има по-плавна тенденция на увеличение. В стойностно изражение най-големите пазари на вино в Европейския съюз са Франция (9,5 млрд. долара), Италия (6,2 млрд. долара) и Обединеното кралство (4 млрд. долара), с общ 56% дял от общия пазар, изчисляват от IndexBox. Тези страни са последвани от Германия, Испания, Португалия, Холандия, Белгия, Гърция и Румъния, които заедно представляват още 34%.

Страните с най-високи нива на консумация на вино на глава от населението през 2019 г. са отново първите и в реализацията – Испания (74 литра на човек), Италия (57 литра на човек) и Португалия, при която на глава от населението се падат по 51 литра вино.

Фаворитите в износа на вино от ЕС също са известни – Италия, Испания и Франция. Те формират 80% от целия износ на вино за ЕС, реализирайки продукцията си на пазари както в Общността, така и извън нея. Пазарът на вино в ЕС се очаква да расте с умерени темпове на фона на слаб растеж на населението и продължаващи относително високи доходи, както и увеличението на туристическите потоци.

Информиране в страните членки, Agrozona.bg

Кризата

В началото на 2020 г. глобалната икономика навлезе в криза, причинена от избухването на пандемията COVID-19. Пандемията предизвика значителна трансформация на пазарите в ЕС, засягайки и този на вино. Трудностите засегнаха различни пазарни параметри: макроикономически резултати, канали за продажба, вериги на доставки, поведение на потребителите и цени.

Въпреки благоприятните метеорологични условия реколтата от грозде в ЕС през 2020 г остана под средната стойност, тъй като асоциациите на производители и националните правителства ограничиха производството, за да смекчат отрицателното въздействие на пандемията върху пазара на вино, отбелязват от IndexBox. Предварителните данни показват, че въпреки подобрените резултати през втората половина на 2020 г., като цяло може да се очаква лек спад по отношение на годишното производство на вино в ЕС.

 

Каналите за продажба се свиха

Проблемите с управлението на запасите и състоянието на традиционните канали за дистрибуция представляват голяма несигурност в настоящата пазарна среда, казват анализаторите. Според наличните оценки, около 30% от пазара на вино в обем и 50% в стойност се дължи на сегмента HoReCa (хотели, ресторанти, кафенета), който е най-засегнат от противопандемичните мерки. Ситуацията се влоши от затварянето на границите, което доведе до безпрецедентно намаляване на туризма, чиято роля в БВП на основните страни производители на вино беше доста голяма.

Специализираните магазини, които продават значителни количества от благородната напитка също бяха затворени по време на карантинния период.  Въпреки че ръстът на потреблението на вино в сектора на супермаркетите леко се увеличи, това не компенсира спада в другите канали за продажба. Намаленото търсене на вино влоши положението на дистрибуторите и вносителите в чужди страни, изостряйки негативното въздействие на пандемията върху европейската винарска индустрия.

С облекчаването на карантинните ограничения ситуацията с търсенето трябваше леко да се подобри, но като цяло се очаква пълното възстановяване на експортните доставки и работата на сектора HoReCa в страните вносителки да отнеме много време. В допълнение, доходите на потребителите намаляха в много страни поради кризата, което изостри ценовата конкуренция.

Инвестиции в предприятия, Agrozona.bg

Кой ще издържи на натиска

Заради прекалено големите количества вино на склад и липсата на пазари финансовата тежест върху винарните е все по-голяма. На този фон съществува сериозна заплаха малките семейни изби да фалират, тъй като те не разполагат със средства за изплащане на заплати и други разходи, което може да доведе до закупуването им от големи международни групи. За да смекчи негативните последици от кризата, ЕС предприе временни мерки, за да се отклони от някои правила за конкуренция, а именно, индустриалните оператори имат право да се самоорганизират и прилагат пазарни мерки за стабилизиране на сектора и по отношение на функциониране на вътрешния пазар до шест месеца. Например, разрешено е да планирате съвместни промоции, да се организира съхранение и да се планира съвместно производство.

Прогнозите сочат пазарът на вино да се стагнира или да се свие леко през 2020 г. в сравнение с предходната година, но в средносрочен план, след като кризата от пандемията премине, пазарът на вино постепенно да расте като до края на 2030 г по изчисления на IndexBox да стигне до 14,8 милиарда литра.

ЕТИКЕТИ:
Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА