Сформирана е работна група за въвеждане на термина “планински продукт” у нас

Георги Узунов
Георги Узунов
4 Минути

България може да е една от първите страни в Европейския съюз, в която ще се въведе термина за качество “планински продукт”. Това стана ясно по време на тематичен дебат и представяне на социологическо проучване за обществените нагласи към въвеждането на термина, организирано от евродепутата Момчил Неков.

Министърът на земеделието Румен Порожанов е разписал заповед и е създадена работна група, която да работи по въвеждане на термина у нас, каза Пенка Манева от БАБХ. Все още работата е в начален етап и се проучва опитът на останалите страни-членки. Работната група се ръководи от представители на МЗХГ.

Регламентът, даващ възможност за това означение, е от 2014 г. и до момента “планински продукт” като маркировка за качество се прилага само в 4 страни – Италия, Франция, Австрия и Румъния, стана ясно от думите на Неков. Той отбеляза, че над 40% от територията на страната е планинска, работната ръка и инвестициите в тези райони са малко, но природата е чиста и има възможност за създаване на качествени продукти. На национално ниво въвеждането на термина ще стане с наредба. Ако терминът бъде въведен, ще се даде повече видимост на производителите в планинските райони и ще се стимулира местното производство, коментира Момчил Неков.

Що се отнася до растениевъдство, за да носи означението “планински продукт” въпросният продукт трябва да е 100% произведен в планиниски район, за животновъдство – последните две трети от живота на даденото животно трябва да са в такъв район, а фуражите – да са поне наполовина с планински произход.

На събитието беше представено проучването на “АФИС” относно въвеждане на термина за качество “планински продукт”. Резултатите от допитването, обхванало 1038 респонденти , у нас, са, че 87% от участвалите са с положителна нагласа за въвеждане на термина.

Потребителите имат готовност да плащат повече за планински произход на продуктите, ако качеството и произхода, както на самия продукт, така и на суровините за него, са гарантирани, стана ясно от думите на Чавдар Найденов, социолог. За планински продукти съществува платежоспособно търсене, което надхвърля предлагането.

На въпроса достатъчно ли е планинското производство предвид природните дадености у нас, 18% от респондентите са отговорили утвърдително, а 36% са заявили, че е крайно недостатъчно, посочи социологът Стефан Георгиев. В същото време 94% от участвалите в запитването са посочили, че очакват планинските продукти да са по-здравословни, 89%-да са по-вкусни, 82%-без химически добавки и почти толкова – суровините да са произведени без в производството да са влагани пестициди и изкуствени торове (респондентите са има право на повече от един отговор). 74% от тях са отговорили, че имат очакването планинските продукти да са с по-висока цена. Над 71% от запитаните свързват термина “планински продукт” с мляко, а почти 70%-със сирене. След това се нареждат билките, а месото и месните продукти са отговора на около 40% от респондентите. След тях се нареждат зеленчуци.

Социолозите алармират, че само 4% от респондентите смятат, че винаги може да се има доверие на означенията за защитени и биологични продукти.

Богомил Николов от асоциацията “Активни потребители” коментира, че за доверието на потребителите трябва да се работи системно.

Георги Узунов е в сферата на журналистиката от 7 години. Работил е за национални медии като Радио "Фокус", Дарик Радио и Националното радио. Завършил е бакалавър "Журналистика" в Софийския университет, а магистратурата му е в специалност "Журналистика, Продуцентство и Финанси".

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА