Расте дялът на фермерски продукти в търговската мрежа. “Положителна тенденция и ръст се наблюдава в производството на бели и червени меса. Само за тази година, за първите 8 месеца при белите меса производството е увеличено с 18,4%, а при червените – със 7,6%.” Това каза министърът на земеделието Румен Порожанов по време на официалното откриване на кампания в подкрепа на производителите на български храни „Аз подкрепям българските производители, подкрепи ги и ти“. Той отбеляза, че за същия период млекопреработвателните са преработили с 11, 2% повече мляко спрямо същия период на 2017 г. Отчита се и нарастване в производството на пресни пакетирани млека с 22%, на масло с 18% и на краве сирене с 15%.
Същевременно при производството на имитиращи продукти съдържащи растителни мазнини намалява с около 17%. По предварителни данни за първите 6 месеца на тази година износът на селскостопански стоки нараства с 13,5 % спрямо 2017 г. и достига 1, 9 млрд., а очакванията са то да надхвърли 4 млрд. евро. Министърът уточни, че е направено проучване сред петте най-големи ритейл вериги в страната за това какъв е делът на българските и вносни продукти. “Безспорно е, че в малките магазини делът на нашите продукти е още по-голям спрямо чуждите.”, допълни Порожанов. Докато през 2017 г. 59% от продуктите са били с българска марка, тази година те вече са 62%.
167% ръст от продажбите на биопродукти
При хлябът делът на българския производители на хляб и хлебни изделия е между 77 и 100%. По отношение на деликатесите и колбасите съотношението е 55-80%. При млечните продукти процентът е между 50-77%. Делът на сертифицираните български биопродукти в изследваните вериги, безспорно има ръст през последната година. Само в една от веригите се декларира ръст от 167% на продажба на български биопродукти. Друга от търговските вериги има оборот от над 1 милион лева, в трета от тях се продават над 180 вида български биопродукти. Четвъртата верига декларира, че 55% от общия дял на биопродуктите е български.
При износът на българските хранителни продукти чрез веригите е реализиран износ на нас 40 артикула в различни промоционални кампании на веригите в чужбина. Това е и първата година, в която е реализиран износ на розови домати, чрез една от веригите, за нейните филиали в Австрия и Великобритания. Веригите очакват ръст между 42% и 60% на доставчици реализирали износ за филиалите им в чужбина през 2018 г. Румен Порожанов припомни, че финансовата подкрепа в земеделието е много добра. През 2017 г. средствата за земеделие са били 2 млрд. и половина по всички схеми и мерки – директни плащания и Програма за развитие на селските райони.
Министър Порожанов каза, че рекламата на българските продукти е от съществено значение, ето защо малко над 1, 700 000 лева са били предоставени за участия на различни изложения. От своя страна Емилия Манолова, директор на дирекция “Анализ и стратегическо планиране” МЗХГ, представи икономическата оценка за състоянието на земеделието и перспективите му за развитие през настоящата година. “Данните от макроикономическите индикатори за брутната добавена стойност очертават 2017 г. като една от най-добрите и успешни години за отрасъла през последните 10-15 г. Отрасълът отбеляза реален растеж от 8,9%. Стойността на продукцията нараства с 5,2 % и достига 8, 248 000 лева.”, каза тя.
Износът е най-голям при зърнените и маслодайни култури
Тенденцията на увеличаване на аграрния износ на годишна база пък е с 1,1% за 2017 г. и с 13% за седемте месеца на 2018 г. По информация на МЗХГ основния пазар на българските аграрни стоки са страните на ЕС – с дял за износ, достигащ 71,5% през 2017 г. (68,1% през 2016 г.) По отношение структурата на аграрния износ, то тя остава и през тази година относително постоянна като маслодайните и зърнените култури заемат по-голям дял о целия износ, заедно те формират около 37%. В същото време се отчита и годишно увеличени на годишна база на изнесените количества агнешко месо със 66%, пчелен мед с 48%, свинско с 18%. Същевременно се очертава и тенденцията
за нарастване на износ с по-висока добавена стойност. Това са продуктите от групите на мазнините и маслата ,които са нараснали с 22%, етеричните масла с 19%, млечните и месни продукти с по 15%.
С 44% е по-голямо производството на розово масло тази година
Нина Рашева, представител на дирекция “Растениевъдство и биологично производство” МЗХГ пък запозна гостите на кръглата маса с тенденциите за развитие в растениевъдството и биологичното производство. Секторът на плодовете и зеленчуците има ръст на общото производство през последните няколко години. През 2016-17 г. около – плодове -10,5%, при зеленчуците -2,3%. През 2017 г, ръстът при плодовете е 3,2%, при зеленчуците – 35,5%. Прогнозите за 2018 г. сочат подобно развитие за двата сектора. Относно преработените плодове и зеленчуци също е отчетен ръст, съответно със 7,8% и 5,5% за периода 2015-2017 г.
С най-голям дял от преработените плодове са черешите, ябълките и прасковите, а от зеленчуците – доматите и пиперът. Относно етерично-маслените култури по оперативни данни на Министерството близо 16 хил. тона е произведения розов цвят и над 37 хил. тона лавандула. България е основен производител на розово масло в света, със средногодишно производство от около 3 тона. През 2017 г. над 3,6 тона произведено розово масло или с 44% повече на годишна база. По предварителни данни на НСИ през 2018 г. за периода януари-септември са произведени над 3,3 тона розово масло. Почти цялото розово масло се реализира на външни пазари, като отново за страни от ЕС.