Расте дялът на българските храни в търговската мрежа

Георги Узунов
Георги Узунов
7 Минути

Расте дялът на фермерски продукти в търговската мрежа. “Положителна тенденция и ръст се наблюдава в производството на бели и червени меса. Само за тази година, за първите 8 месеца при белите меса производството е увеличено с 18,4%, а при червените – със 7,6%.” Това каза министърът на земеделието Румен Порожанов по време на официалното откриване на кампания в подкрепа на производителите на български храни „Аз подкрепям българските производители, подкрепи ги и ти“. Той отбеляза, че за същия период млекопреработвателните са преработили с 11, 2% повече мляко спрямо същия период на 2017 г. Отчита се и нарастване в производството на пресни пакетирани млека  с 22%, на масло с 18% и на краве сирене с 15%.

Същевременно при производството  на имитиращи продукти съдържащи растителни мазнини намалява с около 17%. По предварителни данни за първите 6 месеца на тази година износът на селскостопански стоки нараства с 13,5 % спрямо 2017 г. и достига  1, 9 млрд., а очакванията са то да надхвърли 4 млрд. евро. Министърът уточни, че е направено проучване сред петте най-големи ритейл вериги в страната за това какъв е делът на българските и вносни продукти. “Безспорно е, че в малките магазини делът на нашите продукти е още по-голям спрямо  чуждите.”, допълни Порожанов. Докато през 2017 г. 59% от продуктите са били с българска марка, тази година те вече са 62%.

167% ръст от продажбите на биопродукти

При хлябът делът на българския  производители  на хляб и хлебни изделия е между 77 и 100%. По отношение на деликатесите и колбасите съотношението е 55-80%. При млечните продукти процентът  е между 50-77%. Делът на сертифицираните български биопродукти в изследваните вериги, безспорно има ръст през последната година. Само в една от веригите  се декларира ръст от 167% на продажба на български биопродукти. Друга от търговските вериги  има оборот от над 1 милион лева, в трета от тях се продават над 180 вида български биопродукти. Четвъртата верига декларира, че 55% от общия дял на биопродуктите е български.

При износът на българските хранителни продукти чрез веригите  е реализиран износ на нас 40 артикула в различни промоционални кампании на веригите в чужбина. Това е и първата година, в която е реализиран износ на розови домати, чрез една от веригите, за нейните филиали в Австрия и Великобритания.  Веригите очакват ръст между 42% и 60%  на доставчици реализирали износ за филиалите им в чужбина през 2018 г. Румен Порожанов припомни, че финансовата подкрепа в земеделието е много добра. През 2017 г. средствата за земеделие са били 2 млрд. и половина по всички схеми и мерки – директни плащания и Програма за развитие на селските райони.

Министър Порожанов каза, че рекламата на българските продукти е от съществено значение, ето защо малко над 1, 700 000 лева са били предоставени за  участия на различни изложения. От своя страна Емилия Манолова, директор на дирекция  “Анализ  и стратегическо планиране” МЗХГ, представи икономическата оценка за състоянието на земеделието и перспективите  му за развитие през настоящата година. “Данните от макроикономическите индикатори за брутната добавена стойност очертават 2017 г. като една от най-добрите и успешни години за отрасъла  през последните 10-15 г.  Отрасълът отбеляза реален растеж от 8,9%. Стойността на  продукцията нараства с 5,2 % и достига  8, 248 000 лева.”, каза тя.

Износът е най-голям при зърнените и маслодайни култури

Тенденцията на увеличаване на аграрния износ на годишна база пък е с 1,1% за 2017 г. и с 13% за седемте месеца на 2018 г. По информация на МЗХГ основния пазар на българските аграрни стоки са страните на ЕС – с дял за износ, достигащ 71,5% през 2017 г. (68,1% през 2016 г.) По отношение структурата на аграрния износ, то тя остава  и през тази година относително постоянна като маслодайните и зърнените култури заемат по-голям дял о целия износ,  заедно те формират около 37%. В  същото време  се отчита и годишно увеличени на годишна база  на изнесените  количества агнешко месо със 66%, пчелен мед с 48%, свинско с 18%.  Същевременно се очертава и тенденцията

 за нарастване на износ с по-висока добавена стойност. Това са продуктите от групите на мазнините и маслата ,които са нараснали с 22%, етеричните масла с 19%, млечните и месни продукти с  по 15%.

С 44% е по-голямо производството на розово масло тази година

Нина Рашева, представител на дирекция “Растениевъдство и  биологично  производство” МЗХГ пък запозна гостите на кръглата маса с тенденциите за развитие в растениевъдството и  биологичното производство. Секторът на плодовете и зеленчуците има ръст на общото производство през последните няколко години. През 2016-17 г. около – плодове -10,5%, при зеленчуците -2,3%. През  2017 г, ръстът при плодовете е 3,2%, при зеленчуците – 35,5%. Прогнозите за 2018 г. сочат подобно развитие за двата сектора. Относно преработените плодове и зеленчуци също е отчетен ръст, съответно със 7,8% и 5,5% за периода 2015-2017 г.

С най-голям дял от преработените плодове са черешите, ябълките и прасковите, а от зеленчуците – доматите и пиперът. Относно етерично-маслените култури по оперативни данни на Министерството  близо 16 хил. тона е произведения розов цвят и над 37 хил. тона лавандула.  България е основен производител на розово масло  в света, със средногодишно производство от около 3 тона. През 2017 г. над 3,6 тона произведено розово масло или с 44% повече на годишна база. По предварителни данни на НСИ през 2018 г. за периода януари-септември са произведени над 3,3 тона розово масло. Почти цялото розово масло се реализира  на външни пазари, като отново за страни от ЕС.

Георги Узунов е в сферата на журналистиката от 7 години. Работил е за национални медии като Радио "Фокус", Дарик Радио и Националното радио. Завършил е бакалавър "Журналистика" в Софийския университет, а магистратурата му е в специалност "Журналистика, Продуцентство и Финанси".

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА