Производители: Не очакваме поскъпване на яйцата за Великден

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
3 Минути

Проверките на КЗП сочат, че откритите нелоялни практики в магазините са повече от броя на проверките

Тревожни данни за нелоялни търговски практики показват проверките от няколко ведомства в страната. Комисията за защита на потребителите (КЗП) откри 370 нарушения от извършени 350 проверки. От тях 150 са за нелоялни търговски практики. Най-честите нарушения, на които се натъква Комисията за защита на потребителите са свързани с разлика между цената на щанда и на касата. Друго масово нарушение се оказва при грамажа на продуктите.

Наред със злоупотребите и заради наближаването на Великден се заговори и за цената на яйцата. За последната година поскъпването при тях е около 80%, на места дори със 100%. Така в търговската мрежа цената достигна от 38 до 72 стотинки за брой. Като средно за страната е 55 ст. за яйце.

За последната година цената на яйцата във фабриката е скочила с 15-16%.

„Цената е не повече от 35 ст. при производител в зависимост от начина на отглеждане на яйцата, но цените са 30 -35 ст.”, обясни Ивайло Тодоров от Асоциацията на земеделските производители в България.

Покачването се обяснява с по-скъпите фураж, енергоносители, горива, но и по-високите заплати.

„Проблемът не е в българския производител, ние нямаме тази възможност да спекулираме”, категоричен е Иван Ангелов, собственик на предприятие за яйца.

„Първият фактор, според мен, е нерентабилното и не достатъчно рентабилно производство, което използва повече еленергия, повече човешки труд и оттам нататък и следващите фактори са свързани с дистрибуцията на готовия продукт”, заяви Васил Симов, изпълнителен директор на Софийската стокова борса.

Ново повишение на яйцата по Великден производителите не очакват. В този магазин бройката се продава за 42 ст.

След като държавата започна проверки за изкуствено завишени цени в търговската мрежа – вече има резултат. Данните на КЗП показват, че нарушенията са повече от броя на проверките.

„На всички е ясно, че някъде от производител, доставчик до магазина се случва едно необосновано завишаване на цените. При млечните продукти са най-драстични разликите”, заяви Ангел Джалев от КЗП.

Проверките в търсене на нелоялни търговски практики продължават.

Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА