Произвеждаме над 100 тона олио от лавандула

Лилия Александрова
Лилия Александрова
5 Минути

Над 100 тона лавандулово масло годишно се произвежда у нас през последните години, по данни на Българската национална асоциация “Етерични масла, парфюмерия и козметика” (БНАЕМПК), съобщават от пресцентъра на Българска стопанска камара. “Очакванията ни са за добра лавандулова кампания, което означава, че поне 100 т лавандулово масло ще се произведе и тази година. Друг е въпросът какво ще бъде неговото качество и къде ще бъде реализирано, защото пазарът на лавандула и на етерични масла изобщо не е безкраен и не количеството, а качеството е важно”, посочва Николина Узунова, изпълнителен директор на БНАЕМПК. По думите й трудно може да се даде точна прогноза колко ще е количеството произведено лавандулово масло.

“А обяснението е едновременно просто, прозаично и убийствено българско – няма официална статистика за това колко са засетите с лавандула площи у нас”, коментира Узунова. По думите й броят на желаещите да инвестират в лавандулопроизводството непрекъснато расте и всяка изминала година все повече площи се насаждат с лавандула. Засилен интерес има дори в територии, за които не е характерно производството, като например Севeрна България. Това обаче поражда редица въпроси – доколко тези нови предприемачи имат опит в производството на лавандула, доколко са проучили и закупили подходящите сортове според почвата и доколко са проверени източниците на посадъчен материал, тъй като на пазара има такива, които не са лицензирани.

“Всички тези въпросителни без ясен отговор поставят прогнозата за произведеното количество лавандула, и оттук на произведеното количество лавандулово масло, в сферата на предположенията. Въпреки че според предприемачи всеки тип масло намира своя потребител и не трябва да се опасяваме за реализацията на продукцията”, казва Узунова. Тя е категорична, че всеки тип производство изисква специфични познания. Затова споделя скептицизма на колегите си от бранша, че доста се рискува от страна на някои предприемачи, а техният риск се отразява върху целия сектор.

“Производството на некачествено масло рефлектира върху целия бранш и вреди на изграждания с години имидж. Затова защитавам тезата, че не количеството, а качеството е важно”, подчертава Узунова. Според нея бързата печалба за едни означава множество и дългосрочни проблеми за тези, които имат намерение да останат трайно в този бранш. Основните пазари на родно лавандулово масло са Франция, Германия, Япония, САЩ, Нова Зеландия, Арабският регион. “Франция е важен и основен контрагент, но родното масло е търсено и на други пазари. Според експерти от бранша Франция не се и стреми да ни надмине по производство на лавандулово масло, където страната ни е безспорен лидер от години”, коментира Узунова. По думите й французите произвеждат по 30-40 т лавандулово масло годишно, а през последните 5 г. България произвежда около 100 т.

“Ние не подбиваме пазара на Франция с количество, защото тя е производител на качествено, търсено и световно признато масло. Нашите компании трябва да си поставят за задача да произведат не повече, а по-качествено масло, за да са действителни конкурентни на основния ни конкурент Франция, а и да бъдат добре позиционирани на световния пазар”, съветва Узунова. Тя е категорична, че родното лавандулово масло е качествено. Според нея политиката по качеството му е политика на всяка фирма и зависи от няколко основни компонента – да се изберат подходящите площи за засаждането на лавандула и сортовете, отговарящи на съответния тип почва, да се направят агротехническите обработки, които са пряко свързани с качеството на добиваната суровина и не на последно място – преработката й съгласно установените добри практики.

“Неспазването на закономерностите във всеки един от етапите на производство и преработка на суровина води до проблеми с качеството. Слава Богу, не мога да кажа, че имаме проблем с качеството на родното лавандулово масло, но е факт, че през последните няколко години на родния и световен пазар се предлагат масла с нетипични физико-химични показатели”, коментира Узунова. Според нея въпросът за очакваните цени, на които ще се търгува маслото, е най-сложният, защото освен качеството е важно и какво количество масло ще се произведе.

“Очакванията са, че високите цени от последните години няма да бъдат запазени, тъй като предлагането се увеличава”, прогнозира Узунова. В България не се внасят етерични масла в огромни количества, защото страната ни е по-скоро износител. През последните години у нас не се преработва мента, защото липсва търсене, а където все пак това се прави, става по предварителна заявка, обяснява Узунова.

Лилия Александрова е журналист в „Агрозона“ от 2013 г. Има магистърска степен по Международни отношения и бакалавърска степен по Бизнес администрация. Интересите ѝ са в областта на политическата интеграция и Европейския съюз, агропредприемачеството, образованието, труда и социалната политика.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА