При зеленчуците: 2 пъти по-високи цени на производител през 2016 г.

Кирил Александров
Кирил Александров
3 Минути

110 дни без дъжд

По-слаба реколта, но по-добър пазар, така обобщи за “Агрозона” Слави Трифонов, председател на Националния съюз на градинарите изминаващия активен селскостопански сезон. По-добри са били цените за изкупуване на продукцията както в страната, така и за експорт. Единствено при пипера има изключение, тъй като реколтата от него е много добра. Спрямо миналата година цените на производител са били около два пъти по-високи за повечето култури, посочи Трифонов.

Тази година беше добра за пипера и неблагоприятна за доматите. Голямата суша се е отразила силно негативно на доматите, заради силното слънчево огряване те са искали засенчване, рано са прегорели, коментира Слави Трифонов. “Ако трябва да обобщим – мисля, че климатичните условия тази година не бяха с нас.”, добави той като подчерта, че в черешовата му градина 110 дни не е паднала капка дъжд. Това от една страна е добре – не се разнасят зарази, но производителите у нас не са подготвени да преодолеят такава суша, състоянието на напоителните системи е лошо, коментира Трифонов.

Доматите – чужди

“Българските плодове и зеленчуци на българския пазар тази година бяха много малко”, каза председателя на Съюза на градинарите, единствено пиперът от зеленчуците е представен добре на родните щандове. Причината е добрата реколта и добрата цена. При краставиците също е запазен балансът. Що се отнася до доматите обаче, яли сме предимно чужди.  “Аз съм сигурен, че ще има ръст на вноса спрямо миналата година, въпреки че ще отчетем ръст на българското производство, това е по други причини – заради субсидиите.”, каза Трифонов. Доставките са били отново от Гърция, Турция, Македония, засилено е било движението на полски домати към страната ни.

Арабският пазар – потенциално силен за нас

Сериозно разширение на пазарите през активния селскостопански сезон не е имало, традиционно големи количества наша стока са пътували за Румъния и Европейския съюз като цяло. Опити за пробив родни производители са правили в Хърватия като нов пазар.

Много голям е ефектът за производителите от усилията, които се полагат в посока промотиране на родната продукция зад граница. Трифонов припомни, че Съюза на градинарите изпълнява два промоционални проекта – единият за европейски страни – Германия, Финландия и Швеция, и другия – за трети страни – Беларус, Саудитска Арабия и Обединени арабски емирства. “Арабският пазар може да се окаже много подходящ за нас, въпреки че Турция ни е по-близо” , каза още Трифонов. Заедно с асоциация “Български пипер” са кандидатствали по нов проект.

 

Кирил Александров работи като журналист от 2006-а година. Преди да работи в Agrozona.bg, е бил част от екипите на Агенция "Фокус", сп. Тема и сайта Expressnews.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА