Глобалното потребление на маслодайни култури е достигнало своя връх през 2018 г. и се очаква да запази растежа си в непосредствена перспектива. Това е един от основните изводи от докладът „Маслодайни култури – анализ на пазара, прогноза, размер, тенденции и данни“ , публикуван от IndexBox.
Приходите от глобални пазари за маслодайни култури през 2018 г. възлизат на 394,4 млрд. долара, като се увеличават със 7,6% спрямо предходната година. Тази цифра отразява общите приходи на производителите и вносителите (без логистичните разходи, разходите за маркетинг на дребно и маржовете на търговците на дребно, които ще бъдат включени в крайната потребителска цена). Пазарната стойност нараства със средногодишен темп от 4,7% от 2007 до 2018 г .
Консумация по държави
Страните с най-голям обем на потребление на маслодайни култури през 2018 г. са били Китай (173 млн. Тона), САЩ (89 млн. Тона) и Аржентина (56 млн. Тона). Заедно те представляват 47% от глобалното потребление. Други осем държави – Индия, Бразилия, Индонезия, Русия, Украйна, Филипините, Канада и Германия формират още 29% от световното потребление.
В стойностно изражение Китай (100,8 млрд. Долара) води пазара. Втората позиция в класацията е заета от САЩ ($ 47.1B), следвана от Индия.
През 2018 г. най-високите нива на консумация на маслодайни култури на глава от населението са регистрирани в Аржентина (1262 кг на човек), следвана от Канада (378 кг на човек), Украйна (345 кг на човек) и САЩ (271 кг на човек), докато световното потребление на маслодайни култури на глава от населението се оценява на 88 кг на човек.
В Аржентина потреблението на маслодайни култури на глава от населението се разраства със средногодишен темп от 1,4% за периода 2007-2018 г.
Консумация по вид
Соята (380 млн. Тона) е продуктът с най-голямо потребление, представляващ 56% эт общия обем. Освен това потреблението на соя надвишава втория по големина вид – рапицата (78 милиона тона), петкратно. Кокосовите орехи (61 млн. Тона) са на трето място по общо потребление с 9% дял. В стойностно изражение соята (165,8 млрд. Долара) също е лидер на пазара.