В Полша стартира кампания, която насърчава хората да купуват местни продукти

Паулина Йоргова
Паулина Йоргова
3 Минути

В Полша стартира социалната кампания „Избирам 590 – събота за Полша“, която насърчава поляците да избират местни продукти и услуги по време на ежедневните покупки, съобщи един от съавторите на концепцията на кампанията.

Името на кампанията идва от префикса 590, който се намира в началото на всеки баркод на продукта и указва, че стоката е произведена именно в Полша. “Кампанията има за цел да образова и информира, че бъдещето ни зависи от нещо, от което не трябва да се срамуваме. Има такова понятие като икономически патриотизъм, патриотизъм при пазаруване. Това не е нищо смущаващо”, казва Артур Нивистерсовски, цитиран от местната преса. “Ако имаме избор, в същия ценови диапазон, нека да видим кой е производителят на даден продукт и откъде идва. Помощникът може да бъде префикс 590”, добавя той.

Анализът, подготвен за нуждите на проекта от одиторската и консултантска компания Грант Торнтън, показва, че промяна в потребителските навици може да донесе на полската икономика допълнителни няколко десетки милиарди злоти годишно.

Този анализ показва, че когато се купуват продукти, които отговарят на два критерия „полска полза“ – произведени са в Полша, от компании с полски капитал – 79 гроша ще се върнат в полската икономика за всяка злота, изразходвана за такъв продукт. В случай, че се вземат продукти от чуждестранни компании, но произведени в Полша, тази сума ще бъде 76 гроша. От друга страна, за продукти, изцяло вносни – само 25 гроша ще останат в страната за всяка злота, изразходвана за покупката им.

Сметката на полските икономисти сочи още, че през 2018 г., ако местните потребители биха похарчили с 1% повече за полски продукти, в икономиката на страната щяха да останат допълнителни 6,6 милиарда злоти годишно. При промяна в поведението при пазаруване с 10%, в страната щяха да останат 66 милиарда злоти (1 злота = 0.46 лева).

Като част от кампанията ще се проведе акцията #sobotadlaPolski. Организаторите, партньорите и посланиците на проекта ще насърчат поляците да пазаруват на 7 декември – събота само полски продукти, като обърнат внимание на произхода.

Идеята за подобно насърчаване на родните производители е чудесна и може да бъде използвана и у нас, защото няма нищо срамно, ако да проявим патриотизъм при пазаруване. А и без специална покана, за никой не е проблем да погледне баркода на стоката, която е избрал – баркодът на българските продукти започва с

380.

Четете още:

По баркода ще ги познаете

Паулина Йоргова е завършила икономика на аграрното производство в УНСС и вече повече от 20 години пише за бизнес и финанси, като селското стопанство винаги е било нейния любим ресор. Интересът към тази тематика е основната причина да стане част от екипа на „Агрозона“, където работи като главен редактор от април 2016 година. Развитието на българските села и животът на хората в тях са част от темите, които са свързани с личните и професионалните и интереси. Мечтае някой ден да се завърне към корените си в Добруджа и да работи за добруването на родния си край.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА