В Полша стартира социалната кампания „Избирам 590 – събота за Полша“, която насърчава поляците да избират местни продукти и услуги по време на ежедневните покупки, съобщи един от съавторите на концепцията на кампанията.
Името на кампанията идва от префикса 590, който се намира в началото на всеки баркод на продукта и указва, че стоката е произведена именно в Полша. “Кампанията има за цел да образова и информира, че бъдещето ни зависи от нещо, от което не трябва да се срамуваме. Има такова понятие като икономически патриотизъм, патриотизъм при пазаруване. Това не е нищо смущаващо”, казва Артур Нивистерсовски, цитиран от местната преса. “Ако имаме избор, в същия ценови диапазон, нека да видим кой е производителят на даден продукт и откъде идва. Помощникът може да бъде префикс 590”, добавя той.
Анализът, подготвен за нуждите на проекта от одиторската и консултантска компания Грант Торнтън, показва, че промяна в потребителските навици може да донесе на полската икономика допълнителни няколко десетки милиарди злоти годишно.
Този анализ показва, че когато се купуват продукти, които отговарят на два критерия „полска полза“ – произведени са в Полша, от компании с полски капитал – 79 гроша ще се върнат в полската икономика за всяка злота, изразходвана за такъв продукт. В случай, че се вземат продукти от чуждестранни компании, но произведени в Полша, тази сума ще бъде 76 гроша. От друга страна, за продукти, изцяло вносни – само 25 гроша ще останат в страната за всяка злота, изразходвана за покупката им.
Сметката на полските икономисти сочи още, че през 2018 г., ако местните потребители биха похарчили с 1% повече за полски продукти, в икономиката на страната щяха да останат допълнителни 6,6 милиарда злоти годишно. При промяна в поведението при пазаруване с 10%, в страната щяха да останат 66 милиарда злоти (1 злота = 0.46 лева).
Като част от кампанията ще се проведе акцията #sobotadlaPolski. Организаторите, партньорите и посланиците на проекта ще насърчат поляците да пазаруват на 7 декември – събота само полски продукти, като обърнат внимание на произхода.
Идеята за подобно насърчаване на родните производители е чудесна и може да бъде използвана и у нас, защото няма нищо срамно, ако да проявим патриотизъм при пазаруване. А и без специална покана, за никой не е проблем да погледне баркода на стоката, която е избрал – баркодът на българските продукти започва с