Николай Каварджиклиев, ДФЗ: Годината е ключова за бенефициентите, които трябва да преосмислят бизнеса и проектите си

Екип на Агрозона
Екип на Агрозона
9 Минути

Новите референтни цени ще се прилагат за проекти, които се сключват тази година, както и за тези, които са подадени през 2021 г. и не са договорирани

 

Господин Каварджиклиев, оглавихте ДФЗ в края на програмния период, когато вероятността от загуба на европейски средства става най-осезаема. Каква е ситуацията към момента, какъв е размерът на средствата, за които има такава опасност?

Надявам се да няма опасност от загуба на средства, има време до 2025 г. да работим по старата програма и да усвоим средствата. Чисто организационно Фондът прави всичко възможно за това нещо – да разглежда в срок подадените проекти, да ги одобрява и съответно хората да си ползват ресурса.

Оптимистичният вариант е да се усвоят всички средства, докато песимистичният е труден за прогнозиране и зависи от преценката на самите бенефициенти, дали ще си ползват проектите или ще се откажат от тях. Има отказали се, това би могло да се компенсира в рамките на следващите две години, в които има възможност да се отварят нови мерки. Разбирам напълно, че се отказват различните бенефициенти, защото за някои проекти отпада необходимостта от тях. В тази ситуация не можем да прогнозираме какво ще се случи занапред. Проекти, свързани с производството, които имат експортна необходимост са много уязвими в ситуацията, в която се намираме в момента. И е съвсем нормално да има откази от тях. В същото време някои инвестиционни проекти не биха могли да бъдат изпълнени по начина, по който са предвидени и трябва да бъдат преразгледани и преработени.

Може би тази година е ключова и за бенефициентите, които трябва да преосмислят бизнеса, който искат да правят. И тук трябва да ги разделим на два типа – едните са инвестиционни проекти, които са свързани с изграждане на инфраструктура, енергийна ефективност и т.н., а другите са проекти, свързани с производство на плодове, зеленчуци, преработката им и други.

Споменавали сте публично за екшън-план, какво включва той?

Това е наш вътрешен план за работа, който е свързан с редица организационни мерки, контрол, анализ, проследяване на договорите и изпълнението на мерките. Месечно се следи и анализира ходът на различните проекти, движението на писма, работата на екипите, чиито брой е увеличен. Следи се и тяхната ефективност. Нямаме възможност да вземаме други мерки, освен организационни. Всичко друго е в ръцете на Управляващия орган.

През есента обаче ще стане още по-натоварено, тъй като се очаква тогава да има финансиране по Плана за възстановяване и устойчивост, а ДФЗ ще администрира мерките, свързани със земеделие. За каква сума ще бъдат новите приеми и има ли възможност администрацията да се справи и с тази допълнителна задача.

Администрацията ще намери възможност да се справи, нямаме много избор. Всичко останало зависи от Министерството на земеделието, където се работи по тази тема.

Фондът има функциите на Разплащателна агенция, ние разплащаме и контролираме, политики и стратегии се готвят от Управляващия орган.

Има ли нагласа да бъде облекчена документацията, тъй като при предходните приеми за напояване, земеделците винаги са имали затруднения, заради документите, свързани с РИОСВ и Басейнова дирекция. Опитът показва, че тези книжа се бавят изключително много и някои кандидати не успяват да ги подадат изобщо?

Това ми е задача № 1 от първия ден, в който съм във Фонда – да има свързаност с процесите, които следва да дигитализираме. В момента се работи върху това, но проблемът има няколко страни. Едната е чисто правна – нормотворчеството е работило малко повече, отколкото трябва. Другата страна е организационна, в нашите ръце е организационната и дигитализационната част на проблема. И като се започне от ниво деловодство и се стигне до управленските системи на Фонда (ИСАК, СЕУ), определено могат да се подобрят нещата. Но голяма част от тях зависят от законодателството и ние не можем да пренебрегнем действащата към момента нормативна уредба, която за съжаление не е направена в полза на бенефициера, както и скоростта, с която се разглеждат документите. Трябва да спазваме различни видове норми, които изключително много затрудняват работата на Фонда в момента. За пример – работим по различни агрорегулации, които дори на европейско ниво са различни и нямат нищо общо с нашите изисквания. Отделно вътрешните допълнителни правила са доста по-консервативни, те са създадени с оглед да бъдат прекратени някои лоши практики, но са натрупани в годините и съвсем затапват системата. Може би нормотворците трябва да помислят за едно изчистване на законодателството и там където се бият различни правила и норми да бъдат поправени и облекчени.

Ние ще направим съвсем скоро предложение в тази посока, нашите юристи работят по задачата какво трябва да бъде изчистено, за да се облекчи работата, да не се прави едно и също нещо няколко пъти и в същото време да се спазват правилата и процедурите, да има прозрачност и защита от корупция.

Съобщихте при откриването на БАТА АГРО, че един от приоритетите  във вашата работа ще бъде дигитализацията в системите на Разплащателната агенция. Бихте ли казали по-конкретно какво ще представлява тази модернизация?

Това е част от облекчаването на дейността на Фонда, както и част от прозрачността, която искаме да въведем, както и част от изчистването на процесите. Затова промяната се предвижда от деловодството до управленските системи. Искаме да направим разглеждането на проектите в клиентски портал, в който всеки да може да влезе и да види какво се случва с неговата преписка. Всичко да бъде прозрачно и коректно.

Надяваме се още в периода септември-ноември да има първи стъпки в това отношение. В момента вървят анализите в различни работни групи и се действа активно.

За времето, откакто ръководите Фонда сериозно се измени икономическата обстановка, в която трябва да се реализират договорените проекти или да се кандидатства за нови. Как се прилага решението за актуализираните референтни цени, което приехте в края на март и по кои от приключилите приеми ще се използват те?

Новите референтни цени ще се прилагат за проекти, които се сключват тази година, както и за тези, които са подадени през 2021 г. и не са договорирани. За това вече има яснота. За по-стари проекти, които по една или друга причина са в някаква забава, новите цени не важат. Отново казвам, че сега е моментът самите бенефициенти да преосмислят дейността си и да огледат проектите си, защото не от всеки проект има смисъл.

В момента изцяло работим в полза на бенефициерите, разсрочваме срокове, одобряваме подмяна на активи, правим всичко, което е в наши ръце. Ако някой има нужда от удължен срок или е преосмислил сега да смени активи в проекта си – няма проблем.

Мислите ли, че е удачно да се даде възможност, бенефициентите да бъдат дофинансирани от държавния бюджет на база новите по-високи цени?

Отговор на този въпрос може да даде отново Управляващия орган, а още по-скоро Министерство на финансите. Дискутирана е такава възможност, но няма взето решение към този момент.

Цялото интервю с изпълнителния директор на ДФЗ Николай Каварджиклиев четете в новия брой на списание Агрозона. 

Agrozona.bg e специализиран новинарски сайт за бизнес и земеделие. Нашата цел е да информираме своите читатели за новостите и добрите практики в агробизнеса у нас и по света. Agrozona.bg Ви предоставя експертни анализи и съвети за успешна реализация в сектора, а също така информация за важни срокове и събития. При нас ще намерите още и интересни и полезни съвети за вашето хоби. Екипът на Агрозона подготвя цялото съдържание на сайт и списание Агрозона. В него участват 4 журналисти, както и стажантите, които се учат на аграрна журналистика в редакцията на Агрозона

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА