Никола Кулов: Около 50% по-добър икономически резултат след преработката на мляко

Екип на Агрозона
Екип на Агрозона
7 Минути

Те са пример, че е възможно. Възможно е да имаш успешен семеен бизнес, да гледаш голям брой животни, да преработваш млякото и да предлагаш туристическа атракция в демонстрационен център. При това в България! Там, сгушена в Розовата долина, из пазвите на Стара планина, в село Васил Левски, точното „Под Балкана“ е фермата на семейство Кулови.

В агробизнеса се включват всички – съпругата Таня и децата Агора и Яни. Главата на семейството Никола, разказва, че животновъдството е в кръвта му: „Аз съм потомствен каракачанин. Откакто се помня, сме имали овце, ние по принцип сме хора овчари.“.Казва, че още преди -89-а семейството му гледало над 100 овце. Той започва по-активно да се занимава с животни след 2000 г. Стартирал с 4 бивола. Днес те са 140, а кравите -200 месодайни и 75 млечни. Преди няколко години стопанството се разрастнало и с кози, заради интереса към кози млечни продукти. Козите са 250 – бели, не са сертифицирани като бяла българска порода, но Никола споделя, че обмисля сертифицирането им, за да направи добра селекция. От много години обаче са селектирани биволите и овцете – каракачанска порода – 500 + 150-200 приплоди. Овчата вълна се продава на много ниска цена, реализира се основно през изкупвачи, споделя Кулов. „Няма интерес за вълната“. Затова цената й вървяла по 80-90 ст/кг. Около 1,5 тона е млеконадоят на биволите на година, а на каракачанските овце – около 45 литра на животно.

Фермата в Карловско е на 6 дка площ, но овцете и балканските крави семейството отглежда в Средна гора. Фуражът се осигурява от собствени земи. Тази година била добра и може и да не се наложи да се купува, но в други години за животните трябвало да бъде осигурена допълнитело храна. Пасища стопаните имат в селото, в Средна гора, и в Стара планина. „Общо около 5000 дка ливади, пасища и ниви имаме“, споделя животновъдът. Работниците в цялото стопанство са 10, а лятото нуждите на фермата от работна ръка се увеличават.

От млякото към сиренето

mlqko_milkС помощта на българско-швейцарския проект „За Балкана и хората“ , изпълняван от Биоселена, семейството започва да преработва мляко. Използва се обаче не цялото добито количество, а част от суровината. Останалата се дава „на мандра“, заради ограничението в Наредба 26, по която е регистрирана фермата. Продуктите след преработка се реализират на 100%, всичко се продава, разказва Кулов. Капацитетът на мандрата е 300 литра на ден.

От миналата година стопанството разполага с доилна зала. Никола успява да открие в Германия своята инсталация втора употреба на много добра цена със съдействието на „Биоселена“ – около 80 хил. лв му излиза тя със строежа на сградата за доене.

Съоръжението е ключово за хигиената и преработката на млякото. „Най-важното за млечните продукти е хигиената.“, каза Кулов. Освен, че подобрява санитарните условия, то улеснява доенето на кравите и биволите. Инвестицията е със собствени средства и кредит. Необходими са между 5 и 7 минути, за да се издоят 10 л, колкото събира един съд. След това млякото директно се прецежда. От филтъра отива в млечната вана, където се охлажда. Досег до въздуха няма, което е друг положителен фактор. Доилната инсталация пести време и облекчава труда – сега двама човека издояват всички животни за половината от времето, необходимо преди.

Финансовите резултати

Работата се увеличава, след като семейството започва да преработва суровината си, но резултат има, категоричен е Кулов. Около 50% по-добър е икономическият ефект, за да се получи той обаче, в преработвателния обект са инвестирани над 52 хил. лв. Най-много стопаните са дали за пакетиращата машина за кисело мляко – 8 хил. лв, толкова е излязлъл почти и постьоризаторът. С 1000 лв по-малко е била цената на сиренарската вана, инструментите и оборудването от неръждаема стомана. Сметките показват, че ако фамилията е реализирала само млякото си за периода 1-и септември 2015 – 31-и август 2016 г. е щяло да получи около 40 610 лв, с преработката обаче приходите се увеличават до 72 142 лв.

bivol
Биволските продукти – най-търсени Семейството работи директно с клиенти. Фирмен магазин има освен в село Васил Левски, Карловско, и в Пловдив, но зареждат с продуктите си и други обекти. Много хора обаче са научили вече магазина в карловското село и минават да се снабдят с чисти продукти. „Най-вкусният продукт е овчият попринцип, а най-търсеният – биволският“, категоричен е фермерът. Заради млечната криза през пролетта, засегнала много млекопроизводители, и на Кулови им се наложило да намалят цените на продуктите си. Желанието на фермерите е да могат да преработват цялото количество суровина, която произвеждат животните им. В бъдещите планове влиза и преработка на месо в традиционни колбаси. „Хората вече започнаха да искат да видят едва ли не как го колиш животното.“, коментира интереса към чистите храни Кулов. Друго, за което се надява семейството, е да се промени нормативната база така, че то да може да предлага продуктите си в цялата страна.

 

kulovi
Факторът ЕС Сравнявайки времето от преди влизането ни в ЕС със сега в отговор на „Агрозона“, Никола казва, че членството е облекчило стопанството. „Миналите години не сме вземали никакви помощи от никъде и разчитахме каквото си произведем, да си продадем и това е.“ Наред с плюсовете, има и минуси – разходите също се вдигнали, заради солидните изисквания на общността. Фермерът обаче се възползва от възможностите за проекти по селската програма. Участва в приема по 4,1 от края на миналата година, в предходния програмен период е правил проект по мярка 121. И в тогавашния прием, и в последния, стопанинът участва, за да купи техника за обработваемите парцели. Сред проектите, които иска да развива, е строителство на нови овцеферма и козеферма в с. Васил Левски.

 

 

Agrozona.bg e специализиран новинарски сайт за бизнес и земеделие. Нашата цел е да информираме своите читатели за новостите и добрите практики в агробизнеса у нас и по света. Agrozona.bg Ви предоставя експертни анализи и съвети за успешна реализация в сектора, а също така информация за важни срокове и събития. При нас ще намерите още и интересни и полезни съвети за вашето хоби. Екипът на Агрозона подготвя цялото съдържание на сайт и списание Агрозона. В него участват 4 журналисти, както и стажантите, които се учат на аграрна журналистика в редакцията на Агрозона

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА