Въвеждане на намалена ставка само за българските производители е нарушение на конкуренцията и дискриминация по отношение на производителите от ЕС. Това каза заместник-министърът на финансите Людмила Петкова на кръгла маса за предложението на „Атака” за намаляване на 10% на ДДС върху хранителните продукти, произведени на територията на България, цитирана от ИА Фокус. „ЕК прави преглед на ставките. Те считат, че намалените ставки трябва постепенно да бъдат премахнати, тъй като не допринасят за неутралността на данъка и са предпоставка за данъчни измами”, заяви Петкова.
По думите й част от държавите запазват намалените си ставки, но тези ставки не могат да се гледат отделно, а трябва да се гледат комплексно. „Това са по-малко приходи от бюджета, които трябва да бъдат компенсирани от друг източник”, обясни тя. Людмила Петкова посочи, че намалената ставка на ДДС не е най-ефективният елемент за стимулиране на българските производители. „10% за българските стоки, а 20% за стоки от Германия например е дискриминация. Ставката във всяка страна трябва да се прилага еднакво за всички”, подчерта зам.-министърът. „Самият ДДС дава възможност за данъчни измами. Борбата с измамите е в интерес на двете страни – за държавата и за лоялните производители. Министерството изцяло подкрепя инициативи, които биха довели до превенция на борба с измамите”, допълни Людмила Петкова.
Според Димитър Данчев от Министерство на икономиката и енергетиката, разделянето на български стоки от такива, произведени от други страни-членки на ЕС, не е коректно. „Министерство на икономиката и енергетиката приветства дебата за мерки за стимулиране на българското производство. За нас основен проблем представлява модернизирането на българската икономика, повишаването на производителността на труда, подобряването на бизнес климата в страната и привличането на повече инвестиции в икономиката ни”, посочи Данчев. По думите му, Министерство на икономиката и енергетиката работи за намаляване на административната тежест върху бизнеса, за подобряване на диалога с българските производители и в посока намиране на конкретни мерки за стимулиране на българското производство.
„В последните месеци Министерство на икономиката и енергетиката полага доста усилия в подкрепа, търсене и намиране на мерки за разширяване на пазара на български стоки. Проведени са редица разговори с представители на браншови организации, техни членове. Редица от големите търговски вериги отвориха вратите за българските производители, като предоставиха възможността без входни такси да предлагат своите стоки в тези вериги. Не сме се отказали от търсенето на допълнителни мерки, които да гарантират равен достъп на българските производители до магазинната мрежа”, заяви Димитър Данчев.
„Налагането на български марки, в това число на хранителни стоки, ще отвори пазарите и на други страни за нашите продукти. Следва да разглеждаме нашия пазар като част от общоевропейския единен пазар”, допълни той.