Над два пъти се увеличава допустимият разход за подпомагане за гориво за стопаните, отглеждащи овошки и лозя – съответно от 6,1л/ха на 15,7 л/ха и от 6,2 л/ха на 13,5 л/ха. Това предвиждат промените в Закона за подпомагане на земеделските производители, които бяха гласувани на първо четене от Комисията по земеделие и храни с пълно единодушие днес. При зеленчуците ръстът е от 7,2 л/ха на 11,3 л/ха, а при окопните култури от 8,12 л/ха до 8,14 л/ха. Горивото, допустимо за подпомагане при животновъдството обаче намалява, причина за това е, че в схемата с ваучери много стопани не са успели да докажат и 50% от горивото, за което са взели помощ и съответно се е стигнало до връщане на средства. Спадът в литрите е от 80 литра на животинска единица до 58,5 литра. Коментарите по време на заседанието бяха, че ако не си произвеждат сами фуража, животновъдите имат разход за него, а не за гориво.
В обсъжданията членове на комисията изказаха мнение, че трябва да има диференциация между горивото, допустимо за подпомагане, за равнинни култури и за необлагодетелствани и полупланински райони като за вторите нормите трябва да бъдат завишени.
Със заложените промени за възстановяване на средства за акциз за гориво, използвано за земеделски цели, се предвижда стопаните да предоставят фактури за гориво от предходната финансова година, които вече са осчетоводени и контролът по тях е вече извършен. Фактурите ще подлежат на съвместна проверка от земеделското министерство и НАП.
Облекчена е административната тежест за земеделските производителите в новите текстове, предложени за обсъждане. Отпада ангажимента за водене на дневник и Контролно-техническата инспекция.
Допълнителни проверки на фермерите, свързани с връщането на акциза няма да има, ще се ползват проверките за директни плащания, т.е. ако кандидатът е допустим за директни плащания, той ще е допустим и за финансова помощ за гориво.
Важен момент, на който се спряха от Комисията по земеделието, беше, че в нормативния текст трябва да бъде заложен и контрол на доставчиците на гориво, не само на земеделците, като е необходимо и те да бъдат изрядни пред държавата. Членовете на комисията се обединиха и около мнението, че МЗХ трябва да им предостави указанията от ЕК, за да са наясно какви предложения са допустими.
Беше отбелязано и че може да възникне спорна зона около разписаното първично агро производство като дадоха пример със сушенето на тютюн, например – дали само производството или и сушенето влиза в обхвата на помощта. Маркиран беше и казусът дали при моментна несъстоятелност може да бъде получена помощ за предходната година, когато това обстоятелство не е било на дневен ред.