Мюсюлманите по цял свят отбелязват Курбан байрам – един от най-значителните мюсюлмански празници. Той се чества четири дни и е свързан със семейните ценности, символизирайки смирението и опрощението.
На арабски език името на празника означава “празник на жертвата”. Принасят се в жертва овце, кози, камили, крави и телета и месото се приготвя за хранене или като дарение на бедните. Животните се наричат още курбани. Смята се, че онзи, който е извършил жертвоприношението е осигурил на семейството проспериращо съществуване.
Тази година търсенето на агнешко на българския пазар е изключително слабо предвид празника. Очертава се производителите да запишат едно от най-слабите сезонни търсения на продукти, заяви пред „Агрозона“ Бойко Синапов, председател на Националната асоциация на животновъдите. „Назад в годините преди празника всяко едно семейство си позволяваше да заколи по животно, а сега се събират 2-3 семейства и купуват едно агне. Потреблението намалява и това се дължи на факта, че повечето мюсюлмани отидоха в чужбина. В селата хората са предимно възрастни хора, а празникът се празнува семейно и това оказва също влияние“, коментира Синапов.
Председателят на Националната асоциация на животновъдите заяви още, че износ на наши животни към арабския свят няма никакъв. Тенденцията обаче е още по-плашеща, защото не записваме почти никакви продажби на едри и дребни преживни животни извън страната. „Това е поредният занемарен пазар. Преди години страната ни беше един от най-големите износители на агнета за Италия, Гърция и други държави. Борехме се с много силни държави и с качество, и с количество“, допълни Синапов.
Има спешна нужда от намирането на нови пазари за живи животни, допълни той. Голямата надежда, която имат нашите животновъди е отварянето на пазара за Турция. „Тук вече нещата са почти договорени и до края на септември ще има споразумение, производителите ще получат сигурен пазар. В момента се уточняват сертификатите за износ от двете страни. За съжаление обаче договорката няма да е факт до Курбан байрам“.