Европейската млечна асоциация (EDA) обяви, че поддържа правата на потребителите в частта за пълната им информираност, но счита, че предлаганата идея за повсеместно използване на маркировката тип “светофар“ няма да отразява адекватно информацията за хранителната стойност на млечните продукти.
ENL (Evolved Nutrition Labeling Initiative) е инициатива, зад която се обединиха редица крупникомпании, сред които са Coca-Cola, Mars, Mondeléz International, Nestlé, PepsiCo и Unilever. Тя се промотира като доближаване до здравословния начин на живот и балансираното хранене. Компаниите имат намерение да внедрят цветната маркировка върху хранителните продукти в съответствие с тяхната хранителност. От EDA обаче заявяват, че схемата по доброволната маркировка може да бъде полезна, ако съответства на редица важни критерии. В това число, тя трябва да оценява общите свойства на продуктите, а не само концентрацията на мазнини, например. По мнение на EDA, схемата “светофар“, предложена от големите мултинационални компании, не е адекватна за производителите на мляко и млечни продукти. В асоциацията са констатирали също така, че предложението се явява разширен вариант на британската маркировка “светофар“, като съхранява ключови показатели като съдържание на мазнини, наситени мазнини, сол и захар, но игнорира съдържанието на белтъци, витамини и минерали. Освен това няма нито едно изследване, което да доказва, че маркировката “светофар“ е повлияла на поведението на потребителите и е подобрила ситуацията със здравето на гражданите. „Нещо не е наред със схемата, щом изкарва чаша диетична напитка по-полезна от чаша мляко. Маркировката „светофар“ може да доведе до грешки в разбирането на потребителите за свойствата на млечните продукти и да ги вкара в заблуждение по отношение качествата на сирената в сравнение със солените крекери, например“, казва генералният секретар на EDA Александър Антон.