„Месната революция“ разтревожи фермерите по света

Екип на Агрозона
Екип на Агрозона
9 Минути

В света назрява „месна революция“. В близко бъдеще класическото свинско, говеждо и пилешко месо може да останат в историята, тъй като на редица места вече се търсят „алтернативни“ опции за замяна на месото, пише Agweb.

В началото на 2019 г. се вдигна голям шум около широко разпространените стартиращи предприятия за производство на „месо в епруветки“. Тогава се дадоха и редица имена на новия продукт – заместител на месо, имитиращо месо, „фалшиво“ месо и др. Очакваше се, че то може да задоволи текущото търсене на потребителите. Основната идея, която движи производителите, е да пуснат на пазара продукт, който не е засегнал нито едно животно.

Дали това обаче е просто модна тенденция? Вече ставаме свидетели как хората започват да отказват хамбургери с телешки котлети в полза на вегетариански бургери, пълни с протеинови добавки, включително разнообразие от растителни сирена. Засега „месото от епруветки“, отглеждано в лабораторни условия като клетъчна култура, вълнува съзнанието на хората. Целта на стартиращите предприятия за неговото производство не е да угодят на нишовия пазар за веганска храна, а да задоволят нуждите на гражданите, които не са в състояние да премахнат месото от диетата си. Включително и на тези, които търсят растителни протеини за храненето си . Каквото и да се случва, лесно може да го наречем малка „месна революция“.

 

Идва ли край на традиционното животновъдство?

 

Месото в епруветки несъмнено повдига един много важен въпрос за фермерите и по-специално за животновъдите. Ще дойде ли ден, в който те ще останат без доходи? Много от тях приветстват новите технологии във всичките им проявления. Благодарение на тях те имат нови възможности. Например, с въвеждането им в животновъдството, месото е станало по-безопасно, по-вкусно и по-достъпно за хората от цял свят. Вече се използват охлаждащи технологии, нови превозни средства и ефективни антибиотици, които се борят с болести и др.

С появата на „месо в епруветка“ обаче възниква конфронтация между фермерите и учените, които са го създали. Кой ще спечели все още не се знае. Ясно е, че потребителят трябва да избере какво да яде и какво не. Всеки човек има свой вкус: някои предпочитат аламинутни ястия (това е особено вярно за майките, които работят по 12 часа на ден и отглеждат деца сами), други избират вегетариански диети, трети и ден не могат да живеят без вкусната пържола.

Все пак статистиката е неумолима. В САЩ, въпреки че консумацията на месо на глава от населението е намаляла, производството му расте. Търсенето на месо нараства поради ръста на населението и увеличаващия се просперитет сред гражданите. Пазарът на месо се разширява, а не се свива. Култивираното месо също ще „отхапе“ парче на пазара. Учените няма да имат конкуренция със земеделските производители: просто в магазина всеки може да си купи каквото иска.

 

Време за доказване

Едно нещо обаче е сигурно. Преди изкуственото месо да заеме своя пазарен дял, производителите ще трябва да оправдаят предимствата му и да докажат безопасността му за хората. Знаем, че иновациите рядко стават популярни от първия път.

Отглежданото месо се нуждае от компетентен маркетинг. То няма да има купувачи, освен ако не се съсредоточат върху спасяването на планетата Земя, нейната екологична чистота и факта, че по време на неговото създаване на нито едно животно не е нанесена вреда.

Производителите на „месо в епруветка“ трябва да докажат правото на думата „месо“ в името и върху опаковката. Някои държави вече са категорично против това и спорове по този въпрос вече са стигнали до съдилищата. Не си струва да чакаме скоро да приключи „битката“. Следователно за фермерите е рано да се притесняват или да започнат да ограничават развъждането на говеда, свине и пилета за месо.

Учените, стоящи зад този продукт, твърдят, че изкуственото месо има два доказани плюса. Техният продукт е привлекателен по етични причини, включително за вегетарианци и вегани, защото нито едно животно няма да пострада по време на производството. Другата страна е материалистичната. Разработчиците очакват, че „месото от епруветки“ в крайна сметка просто ще бъде по-евтино и по-изгодно да се произвежда. Отхвърляйки тромавата индустриална верига, те ще могат да намалят разходите и в същото време да помогнат на околната среда, тъй като с бързото нарастване на световното население и консумацията на традиционно месо, съвсем скоро ще трябва драстично да се увеличи площта на пасищата, както и земеделската земя. Това от своя страна не е най-добрият вариант по отношение на устойчивото развитие.

Докога обаче ще продължи доказването? Според Кристофър Гастератос, основател на нестопанската организация Cellular Agriculture Society (Общество на клетъчното земеделие),  до 2050 г. половината от месото, консумирано по света, ще се произвежда изкуствено, а до края на века 100% от производството ще е в заводи.

 

Прогноза: Световният пазар на изкуствени пържоли ще расте с 9,5% годишно

 

Продажбите на растителни заместители на животински протеини постоянно нарастват, пише Meat-Info. Вегетарианските и веганските продукти са най-популярни в европейските страни и в САЩ, но делът на тези храни на пазарите в Азия и Тихоокеанския регион постоянно нараства.

Анализаторите на Allied Market Research прогнозират, че до 2025 г. търсенето на изкуствено месо в тази част на света ще нарасне с 9,4% годишно. Към края на 2017 г. пазарът на изкуствени меса е оценен на 4 млрд. долара.

Добре познати американски производители като Beyond Meat и Impossible Foods навлязоха вече на азиатския пазар. Местният производител на изкуствено месо, Green Monday, също се появи в Хонг Конг. Компанията пусна Omnipork – собствен растителен заместител на най-популярния вид месо в Азия – свинското.

По външен вид и вкус продуктът прилича на мляно свинско месо, но се прави с гъби, както и с грахови, соеви и оризови протеини. Omnipork вече се продава в Хонг Конг, Макао и Сингапур. Производителите също така обявиха появата на алтернативи на месото в Тайван и Китай.

Немци сменят мръвките с вегетариански заместители

 

Ruegenwalder Muehle, фамилна компания от Германия, преминава от месни продукти към вегетариански продукти и възнамерява да постигне баланс от 50/50 през следващите години, информира агенция Xinhua.

„Сега е моментът да се премине към консумацията на до 50% по-малко животински продукти“, заявява управляващият директор Годо Робен. Според него ефектите от интензивното производство на месо са били предвидими преди 10 години. „Знаехме, че ще имаме три огромни проблема в нашата продуктова гама, които ще нарастват от година на година. Това са страданието на животните, здравето и изменението на климата“, коментира Робен.

От началото на септември компанията прекратява производството на наденици и адаптира производствените линии за вегетариански продукти. Това не е толкова смел ход, като се има предвид фактът, че първият вегетариански продукт е лансиран от Ruegenwalder Muehle преди пет години. Макар тази стока да беше посрещната с голяма съпротива от германските потребители, които са свикнали с годишна консумация на 60 килограма месо на човек, до момента пазарът е нараснал достатъчно, за да генерира 35% до 38% от оборота на компанията. „Определено ще постигнем целта от 40% през следващата година“, добави Годо Робен.

Преработката на месо в съоръженията на Ruegenwalder Muehle постоянно намалява с 3% през последните 4 години, за да се направи място за производството на вегетариански заместители.

Agrozona.bg e специализиран новинарски сайт за бизнес и земеделие. Нашата цел е да информираме своите читатели за новостите и добрите практики в агробизнеса у нас и по света. Agrozona.bg Ви предоставя експертни анализи и съвети за успешна реализация в сектора, а също така информация за важни срокове и събития. При нас ще намерите още и интересни и полезни съвети за вашето хоби. Екипът на Агрозона подготвя цялото съдържание на сайт и списание Агрозона. В него участват 4 журналисти, както и стажантите, които се учат на аграрна журналистика в редакцията на Агрозона

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА