„Над 50% от хляба се търгува не пакетиран, без какъвто и да е етикет или с етикет залепен с брашно върху хляба.” Това каза председателят на Националният браншови съюз на хлебарите и сладкарите (НБСХС) Мариана Кукушева пред Агрозона. Само около 40% пък от производителите на хляб отговарят на условията изисквани от Регламент № 1169/2011. Припомняме, че след въвеждането на Регламент (ЕС) № 1169/2011 изискванията към всички хранителни продукти, включително и към хляба е на етикетите им да бъдат изписани наименованието, списъкът на съставките, както и тяхното процентно съдържание, веществата причиняващи алергии и непоносимост. При хлебните изделия, задължително се обозначава глутенът или съдържание на ядки, ако има такива в дадения продукт.
Водят се преговори веригите да продават хляба без печалба
Мариана Кукушева коментира и цените на хляба. „Хлябът е пазарен продукт и като такъв има себестойност. Когато тази себестойност се променя по независими от производителя парични, когато той не може да влияе на тези фактори е нормално цената да се променя.” Освен това Кукушева напомни за скачащите цени на пшеницата на глобално ниво, които се отразяват и у нас. “В България едва 15% от реколтата с пшеница има хлебопекарни качества, които отговарят на изискванията за производство на хляб по БДС. От друга страна енергийните и транспортни разходи продължават да растат.”
От своя страна министърът на земеделието Румен Порожанов обяви наскоро, че вече се водят преговори с големите търговски вериги да продават хляб без печалба. „Правя срещи с големите търговски вериги и това, което получавам като уверения до момента е, че хлябът, който се продава, няма да има надценка за печалба, калкулирана в цената му, а само надценка, която да покрива разходите и брака.“, обясни министърът. Той добави, че самите вериги са регулатори на бранша.
Поскъпна хлябът в Кърджали
Поскъпването на хляба се дължи на цената на новата реколта пшеница