„България регистрира спад от 30% на годишна база в износа на вино през 2020 г.”, каза Нифору, председател на Българската асоциация на износителите на вино. Тя прогнозира, че възстановяването на пазарите може да стане до една година пред Bloomberg TV Bulgaria.
Нифору посочи, че страната ни се представя силно на пазара в Корея например, където е на 35-о място като вносител сред представители от цял свят. “До няколко години нещата ще са доста по-различни там, ще имаме много по-голямо присъствие”, прогнозира тя. Подобен успех вече е регистриран в Япония, където страната ни е на 12-о място като вносител и изпревара дори Гърция и Грузия.
Нифору коментира данните на базираната в Париж Международна организация на лозята и виното, според които общото потребление на вино е спаднало с 3% до около 234 милиона хектолитра през 2020 г. или приблизително 6,2 милиарда галона.
По думите на Галина Нифору това се дължи основно на затварянето на ресторантите заради пандемията, където обикновено се генерират между 35 и 40% от обема на консумираното вино, а като стойност делът достига 60%.
“Затварянето на заведенията се отрази на средния към високия сегмент, но има ръст в консумацията на вина от по-нисък клас… Това е нормално, в период на криза обикновено е така. Консумацията няма да спре, но видът се преразпределя”, каза още тя.
Експертът отбеляза, че България следва глобалните тенденции. “Много от заведенията няма да обновят винените си листи през пролетта, няма да има място за нови играчи и нови вина. Хората ще заложат на партньорите, които са си изградили в момента. Може през септември, когато отново се обновяват винените листи, да има промяна”, предположи гостът.