Въпреки планираното намаление на консумацията на палмово масло от Европа, на пазарите на САЩ, Бразилия и Индия се отбелязва сериозно увеличение на търсенето
Индонезия и Малайзия обединяват сили срещу нов регламент на ЕС относно обезлесяването. С други думи, доставките на европейския пазар ще бъдат възможни само след получаване на съответния сертификат, че продуктът е произведен без връзка с обезлесяването, съобщава порталът www.foodingredientsfirst.com.
Двата световни лидера в производството на палмово масло – Малайзия и Индонезия – смятат тази политика не за защита на околната среда, а за протекционистка. Двете страни единодушно се противопоставиха на горните правила на ЕС.
Малайзийският вицепремиер и министър на суровините Фадила Юсуф каза, че новите правила за сертификати за обезлесяване са „умишлен акт на Европа за блокиране на достъпа до пазара, ощетяване на дребните фермери и защита на вътрешния пазар на маслодайни семена, който е неефективен и не може да се конкурира с цената на производството на палмово масло. Би било обидно за Малайзия, ако палмовото масло или страната като цяло бъдат класифицирани като високорискови според регламента на ЕС.
През 2019 г. Индонезия и Малайзия вече заведоха съдебно дело в СТО срещу ЕС с аргумента, че ограниченията на ЕС върху биогоривата от палмово масло са несправедливи.
В своята селскостопанска прогноза за 2021-2031 г. Европейската комисия очаква потреблението на биодизел да достигне връх от 18,9 милиарда литра през текущата 2023 г.
Въпреки това ЕС планира да се съсредоточи върху рапичното масло за своята смес от биогорива (около 50% от сместа) през следващото десетилетие и също така да намали употребата на палмово масло за хранителни цели с 35,7% до 2032 г., съкращавайки наполовина сегашните нужди от внос на палмово масло от 6 милиона метрични тона годишно до 3,3 милиона метрични тона през 2032 г.
Що се отнася до Индонезия и Малайзия, страните вероятно ще преживеят спада в продажбите на палмово масло на европейския пазар. Докато търговията на Индонезия и Малайзия с ЕС ще бъде по-малко печеливша, други страни отбелязват бум в потреблението на палмово масло (през 2020-2021 г. потреблението се е увеличило с 20% в Бразилия, с 16% в САЩ и с 8% в Индия).