Храните поскъпват, но инфлацията бележи спад

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
4 Минути

Над 21% има ръст в цените на малката потребителска кошница, отбелязват от НСИ

През ноември 2022 г. месечната инфлация, измерена с индекса на потребителските цени (ИПЦ), е 0,8% спрямо предходния месец, а годишната инфлация за ноември 2022 г. спрямо ноември 2021 г. е 16,9%, съобщава Националният статистически институт (НСИ).

През октомври месечната инфлация в България бе 0,9% спрямо предходния месец, а годишната инфлация, спрямо октомври 2021 г., бе 17,6%. Тогава това беше първият спад на годишната инфлация от януари 2021 г., когато показателят се понижи до минус 0,6% спрямо 0,1% през декември 2020 г., сочи справка в НСИ.

През ноември спрямо предходния месец най-голямо е увеличението на цените в групите: развлечения и култура (+2,9%), съобщения (+2,7%), здравеопазване (+1,7%), хранителни продукти и безалкохолни напитки (+1,7%). Намаление на цените е регистрирано в групите: жилища, вода, електроенергия, газ и други горива (-1,5%) и транспорт (-0,5%).

През ноември  месечната инфлация, измерена с хармонизирания индекс на потребителските цени (ХИПЦ), е 0,6% спрямо предходния месец, а годишната инфлация за ноември 2022 г. спрямо ноември 2021 г. е 14,3%.

През ноември 2022 г. са се увеличили цените на следните хранителни продукти: краставици – с 13.6%, домати – с 12.0%, извара – с 8.5%, яйца – с 6.4%, пълномаслено и нискомаслено прясно мляко – с по 4.8%, гъби – с 4.1%, кашкавал – с 3.8%, сол – с 3.5%, плодови сокове – с 3.4%, зрял лук – с 2.9%, бира – с 2.9%, месо от едър рогат добитък – с 2.8%, кореноплодни зеленчуци (моркови и червено цвекло) – с 2.8%, замразена риба – с 2.7%, кисело мляко – с 2.7%, ориз – с 2.7%, трайни колбаси – с 2.6%, сушени зеленчукови подправки – с 2.5%, сирене – с 2.4%, зрял боб – с 2.0%, шоколад и шоколадови изделия – с 1.8%, макаронени изделия – с 1.6%, малотрайни колбаси – с 1.6 %, вина – с 1.4%, типов и ръжен хляб – с 1.3%, захар – с 1.3%, сладка, мармалади и мед – с 1.0%, оцет – с 0.9%, газирани напитки – с 0.7%, брашно – с 0.5%, бял хляб – с 0.5%, мляно месо (кайма) – с 0.4%, месо от домашни птици – с 0.1%, и други.

През ноември 2022 г. са се намалили цените на следните хранителни продукти: зеле – с 14.7%, листни зеленчуци – с 9.0%, цитрусови и южни плодове – със 7.3%, ябълки – с 2.6%, зрял чесън – с 2.1%, минерална вода – с 2.0%, олио – с 1.6%, маргарин – с 1.4%, хляб „Добруджа“ – 1.0%, картофи – с 0.9%, млечни масла – с 0.5%, зелен лук и праз – с 0.5%, свинско месо – с 0.3%, маслини – с 0.1%, и други.

Според индекса на цените за малката кошница през ноември 2022 г. се регистрира увеличение с 1.4% на месечна база и с 21.4% от началото на годината (ноември 2022 г. спрямо декември 2021 г.).

През ноември 2022 г. цените на стоките и услугите от малката кошница за най-нискодоходните 20% от домакинствата са се променили спрямо предходния месец, както следва: нехранителни стоки бележат с 1.8%; хранителни продукти поскъпват с 1.5%, а услугите – с 0.5%.

ЕТИКЕТИ: ,
Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА