Хлебопроизводителите не отричат необходимостта да се въведат в страната тол такси, но настояват за справедливо разпределение на тежестта. Това коментира Мариана Кукушева, председател на Националния браншови съюз на хлебарите и сладкарите в България за Агрозона. „Ние бяхме първите, които реагираха след като Министерството на регионалното развитие и благоустройството изнесе информация по повод влизане в сила на тол таксите. И не сме против тол таксите. Факт е, че българската пътна мрежа се нуждае от постоянно поддържане, от увеличаване и нови участъци на магистралите, от реновиране на определени пътища, включително и второстепенните. Ясно е също така, че парите, които се събират през винетките, всъщност са крайно недостатъчни. С оглед на това считаме, че е редно да бъдат въведени тол таксите.
Има пропуснати лъчи за транспортиране
Но при разглеждане на таблиците, които бяха извадени на сайта на регионалното министерство всъщност забелязахме нещо много важно – има пропуснати лъчи за транспортиране, а те не могат да бъдат игнорирани.“, категорична е Кукушева. Тя обясни, че движението по републиканската пътна мрежа на продукти, свързани с производството на хляб започва с транспортиране на семената за засяване на полето, доставка на материалите, които касаят доброто стопанство и накрая се стига до транспортиране на готовата суровина, която се прибира от полето в зърнобази. След това продължава своя естествен път към определени мелници, като в този случай е важно да се отчете отдалечеността от зърнобазата. Естествено цената на транспорта за едно мелнично предприятие, което е близо до зърнобазата е една и е съвсем различна, ако има още 300 400 километра отстояние. Като се отчете, че житницата на България е Добруджа, то малко мелнични предприятия са достатъчно близо до първоизточника. Цялата тази транспортна дейност е изцяло изключена от разчетите на експертите на пътно управление.
Хлябът е най-транспортираната стока
Хлябът е най транспортираната храна в България ежедневно. Това е стока, която заема определено място в превозното средство, хлябът не може да се натъпче, както се редят например кутии, свързани с битовото потребление.
В таблицата, подготвена от МРРБ има заложени по-ниски тол такси за превозвачите на хора, защото извършвали социална дейност. „Ние нямаме претенции да извършваме социална дейност, а работим с ясното съзнание, че произвеждаме животоподдържащата храна на България“, категорична е Кукушева. Тя е убедена, че е редно да се направят нови анализи и от бранша са готови да съдействат с експерта помощ.