Германски учени изчислиха в евро ползите от органичното земеделие за климата и фермата

Юлиана Стоичкова
Юлиана Стоичкова
4 Минути

Данните показват, че при органично производство се спестяват до 800 евро на хектар и то е по-устойчиво

Наистина ли биологичното земеделие допринася за борбата с глобалното затопляне и намалява разходите на ниво ферма? Учени от Техническия университет в Мюнхен отговарят на тези въпроси в пилотно проучване.

„Учените от Техническия университет в Мюнхен потвърдиха големите очаквания от органичното земеделие с конкретни цифри. Учените са убедени, въз основа на изчисленията си, че биологичното земеделие е ключът към решаването на редица екологични проблеми. По този начин биологичното растениевъдство намалява емисиите на парникови газове с 20-30% при производството на зърно. Професор Курт-Юрген Хюлсберген изчислява, че 1750 кг по-малко CO2 еквивалент се отделя във въздуха от хектар с органично зърно годишно, отколкото от традиционен хектар, съобщава Agrarheute.

Ползите за климата се допълват и от икономически резултати, тъй като органичното земеделие се отказва от минералните азотни торове и химико-синтетичните пестициди и включва бобовите растения в сеитбооборота. Голяма част от бобовите растения отделят средно 260 кг въглерод на хектар годишно в хумус.

Изследователите оценяват спестяванията от биологично земеделие на 750-800 евро/ха.

Земята, на която се отглеждат по органичен начин култури в Германия ,в момента обхваща 1,8 милиона хектара, което означава спестяване на разходи от 1,5 милиарда евро. Екстраполирайки към целта за 30% биологично земеделие до 2030 г., биологичното земеделие ще спести на германския агробизнес 4 милиарда евро.

Като част от дългосрочно проучване, финансирано от Федералното министерство на земеделието на Германия (BMEL), данните, събрани от 40 органични и традиционни ферми, служат като източници за сравняване на климатичните, екологичните и икономическите резултати за период от десет години. Изчисленията също така вземат предвид по-ниските добиви от органична земеделска земя.

Междувременно органичните фермери и производителите на храни също твърдят, че освен произведеното количество, устойчивостта на производството на храни също е ключова – и това е мястото, където според тях органичното земеделие има предимство.

За Тина Андрес, председател на германската асоциация за органични храни BÖLW, това се илюстрира от тенденциите в цените на храните от началото на войната в Украйна, съобщава Euroactiv.

Докато цените както на биологично, така и на конвенционално произведени хранителни продукти в германските супермаркети се повишиха на фона на инфлацията и увеличените производствени разходи, скоковете бяха значително по-малки за органичните продукти.

Цената на маслото в германските супермаркети, например, се е повишила средно с 59% за конвенционалните продукти между ноември 2021 г. и ноември 2022 г., в сравнение с 29% за органичното масло, според данни, събрани от асоциацията.

„Данните доказват: Биологичната храна е стабилна като цена и действа като спирачка за инфлацията“, подчерта Андрес по време на скорошна пресконференция.

За BÖLW това се дължи главно на факта, че органичните ферми не разчитат на синтетични торове и следователно не са били засегнати от скоковете на цените, причинени от високите цени на енергията и прекъснатия внос на минерални торове от Русия и Беларус.

„Този ​​потенциал трябва да се използва за потребителите, селското стопанство и околната среда“, заключи Андрес.

Юлиана Стоичкова завършва Факултета по журналистика на СУ „Св. Климент Охридски“. Дълги години се занимава с печатни медии в областта на градинарството и цветарството. В agrozona.bg приоритет са й производството и пазарите на плодове и зеленчуци, лозарството и винарство, пазарът на земя и хоби градинарството.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА