Европарламентът надува бюджета на ЕС, министрите са по-пестеливи

Лилия Александрова
Лилия Александрова
5 Минути

Нищо не е договорено, докато всичко не бъде договорено, гласи известна максима във финансовите среди. Това важи особено при текущите преговори между трите институции на ЕС – Европейската комисия, Европейския парламент и Съвета на ЕС относно бюджета на ЕС за периода 2021 г.-2027 г.

Преговорният екип на ЕП направи предложение за консенсус в преговорите по критичния въпрос за начина на пресмятане на разходите за общия дълг в МФР. Съветът обаче твърдо го отхвърли.

По време на 10-ия тристранен диалог представителите на Парламента и Съвета разгледаха отново всички нерешени въпроси в рамките на преговорите. По отношение на допълнителните средства за 15-те водещи програми на ЕС Съветът допълнително втвърди позицията си, докато Парламентът представи поредица от предложения. Това заявиха членовете на преговорния екип на Парламента относно многогодишната финансова рамка и собствените ресурси, предават от пресцентъра на ЕП.

„Въпреки че до голяма степен беше изключен от вземането на решението за създаване на инструмента за възстановяване на ЕС, Парламентът се съгласи разходите за новия дълг да бъдат поети от бюджета на Съюза.

Парламентът обаче смята, че такива разходи трябва да се отчитат извън строгите тавани на многогодишната финансова рамка (МФР). В противен случай те се конкурират със стандартните програми на Съюза. Това се дължи на подхода на Съвета „отгоре надолу“, който последователно определя общите тавани на МФР на ниво, все по-близко и по-близко до 1% от БНД на ЕС. Когато след 2027 г. започне изплащането на главницата на дълга за възстановяване (повече от 15 милиарда евро годишно), това ще бъде краят на бюджета на Съюза, такъв какъвто го познаваме”, споделят преговарящите по бюджета на ЕП.

„През 2021-2027 г. пресмятането на разходите за инструмента за възстановяване „Next Generation EU“ извън таваните на общия бюджет щеше да освободи 12,9 милиарда евро, които биха могли да бъдат включени в рамките на бюджетните тавани за допълване на разходите за водещите програми, както поиска Парламентът.

Предложихме на Съвета разходите за “Next Generation EU” да бъдат отчитани извън таваните на общия бюджет, но без да бъдат преразпределени така освободените 12,9 милиарда евро за водещите програми. Това би оставило значителен неразпределен марж, който би бил много полезен за финансиране на непредвидени нужди през следващите години, предвид неспокойните времена, през които преминаваме. При това положение Съветът ще запази пълен контрол върху това дали този марж ще се използва или не за допълнителни разходи в бъдеще”, добавят евродепутатите.

„Съветът сляпо отказа да обмисли този възможен пробив в преговорите, аргументирайки се още веднъж, че с това се преминава „червената линия“, определена от срещата на върха на Европейския съвет през юли 2020 г. Парламентът има мандат за преговори; Съветът има поредица от червени линии.

Нека бъдем абсолютно ясни: нашето предложение е 100% съвместимо със заключенията на Европейския съвет от 21 юли 2020 г.:

  • То няма да промени нито един от таваните в бюджета, определени от държавните глави и правителствата;
  • То не би предизвикало директно възникване на допълнителни разходи, ако Съветът не е съгласен с тях;
  • То не би било в противоречие с конкретната част от заключенията на Съвета, отнасящи се до плащанията на лихви (параграф 74), за които никъде в текста не се казва изрично, че трябва да бъдат отчетени в рамките на бюджетните тавани.

Следователно е повече от ясно, че нашето предложение „не отваря отново преговорите по споразумението между държавните и правителствените ръководители“, както казва Съветът. Вместо това Съветът изгражда нови „червени линии“ по пътя. На този етап от преговорите и в настоящия контекст това е безотговорно”, заключи преговорният екип.

Преговорният екип на ЕП за следващия дългосрочен бюджет на ЕС и реформата на собствените ресурси:

Йоан Ван Овертвелд (ЕКР, Белгия), председател на комисията по бюджети

Ян Олбрихт (ЕНП, Полша), докладчик за МФР

Маргарида Маркеш (С&Д, Португалия), докладчик за МФР

Жузе Мануел Фернандеш (ЕНП, Португалия), докладчик за собствените ресурси

Валери Айе (RENEW, Франция), докладчик за собствените ресурси

Размус Андрезен (Зелените/ЕСА, Германия)

Лилия Александрова е журналист в „Агрозона“ от 2013 г. Има магистърска степен по Международни отношения и бакалавърска степен по Бизнес администрация. Интересите ѝ са в областта на политическата интеграция и Европейския съюз, агропредприемачеството, образованието, труда и социалната политика.

РЕКЛАМА

ВИДЕО

Свали мобилното приложение Farm Check и се увери в произхода на над 75 000  хранителни продукти.

Реклама

Реклама

Последни

Седмичен бюлетин

Запиши се за седмичния бюлетин на Агрозона.

Моля изчакайте секунда ...

Благодарим ви, че се регистрирахте!

Реклама

Реклама

РЕКЛАМА