Излишно е да сe въвежда задължително изискване тракторите да имат система АВS антиблокираща на спирачките. Това е позицията на машиностроителната индустрия и фермерите в Европа в отговор на намерението на Европейската Комисия да въведе задължително изискване тракторите да бъдат снабдени с нея.
От 2016 г. бързите трактори, които развиват над 60 км/ч в ЕС, трябва да са снабдени с антиблокираща система за спирачките. Европейската комисия сега планира от 2021 г. да въведе същото изискване за трактори, които развиват скорост между 40 и 60 км/час. Първо ще бъде направен анализ на предимствата и недостатъците на тази система, след което в средата на 2017 г. ще се определи дали да се направи изменение в съответния регламент.
ЕК неправилно разглежда тракторите като автомобили, според Европейската организация на производителите на агротехника (СЕМА). Задължителното въвеждане на една такава технология може да стане факт само, ако се докаже, че тази технология може да предотврати реално съществуващ риск, е мнението на експертите на бранша. Според тях обаче при ABS не е така.
„При положение, че машинния парк в ЕС се обновява с темпо от около 1,7% годишно, ще отнеме около 20 години, докато се видят първите резултати от новата мярка, каза Улрих Адам, генерален секретар на СЕМА. Ако обаче например се подобрят осветителните технологии, които се използват на тракторите, може да се предотвратят до 70% от фаталните инциденти.“, каза той за EurActiv.com. Според него наличието на такава система на тракторите може дори да има обратния ефект и по-скоро да причини инциденти. Освен това разходите на фермерите при закупуване на ABS система ще бъде от 2,5% до 10% на трактор и може да достигне до 5 000 евро, каза още Улрих Адам. Такъв голям разход е неприемлив, допълни той.
Европейската фермерска организация Копа Коджека също изрази скептицизъм относно ефективността на мярката. „Не смятаме, че на този етап има доказателство в подкрепа на една пропорционална политика, базирана на доказателства.“, каза Даниъл Азеведо, старши политически съветник в организацията.
Спорът за въвеждането на ABS е част от по-големия дебат за постигане на баланс между иновациите в Общата селскостопанска политика и какво ще струва това на фермерите.